Laatste update 18-11-2020 (H0-ontwerp Esker 2020 Bouw).

Maandfoto nov-2020.

'De IJzeren Brug'.

De IJzeren Brug bij Witte Paarden.

De oude IJzeren Brug bij Witte Paarden is op het eind van zijn Latijn. Op 15 mei 2018 ging de brug per direct dicht omdat er vervorming aan de brug was geconstateerd. Prorail stelde eerder dat de brug uit 1865 nog wel een eeuw meekon, echter de eeuwen van de brug zijn korter dan de eeuwen van Prorail. Vanaf zaterdag 8 juni is de brug weer open voor al het verkeer, mits het niet zwaarder is dan 4 ton. Op 28 augustus 2019 maakte Prorail bekend dat de brug vernieuwd zal worden. Per direct is er begonnen met het maken van plannen voor het project. Op 28 oktober 2020 werd bekend dat volgend jaar (2021) met de nieuwe brug begonnen wordt en dat deze rond de herfst van 2021 klaar moet zijn.

Voor de bouw worden hulpbalken van de zeesluis in IJmuiden hergebruikt. Het brugdek wordt uit composiet gemaakte delen vervaardigd. Dit is een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Er wordt dus minder materiaal gebruikt wat weer ten goede komt aan de CO2-uitstoot. Even een boodschap aan de buren van de IJzeren Brug: de aannemer werkt in de nachtelijke uren door. Door al deze uren ook voor de bouw te gebruiken is er een zo kort mogelijke doorlooptijd voor de nieuwe brug. Het treinverkeer leidt niet onder de nieuwbouw.

***************************************************************************************

Deze site gaat over modeltreinen, met name Märklin modeltreinen. Getracht wordt in diverse hoofdstukken iets van treinen te vertellen. Dat de site nog lang niet af is zal in de hoofdstukken wel naar voren komen. In feite is een site over modeltreinen nooit af. Altijd is er wel iets nieuws te vertellen of ga je verder met de bestaande onderwerpen dieper uit te werken. Plaatjes en externe links worden in een nieuw venster geopend.

 Door op www.ab-treinen.nl of ab-treinen te drukken keert U terug naar de hoofdpagina. Deze verwijzing staat bij elk keuzemenu omdat het kan voorkomen dat alleen een deel van de site geopend wordt (bv bij zoeken in google).

 

De vraag die vaak gesteld is: hoe ben je met modelspoor begonnen? Het antwoord is simpel, en zo zullen velen begonnen zijn: Zo'n één keer per jaar ben je jarig en dan krijg je een cadeau. Op mijn negende verjaardag trok ik het papier van de grote doos die ik van mijn ouders kreeg en ik keek tegen de afbeelding van een zwarte lokomotief. De doos ben ik kwijt maar op internet (marktplaats) vond ik een foto van een zelfde beginset.  Bij het openen van de doos zag ik de beginset van die jaren, een zwarte tenderlokomotief, een tweetal karretjes, rails en een blauwe transformator. Vele Märklinisten die begin 1970 begonnen zijn herkennen vast de bekende doos van toen: nr. 0973.

Dit is dan de start van wat in de daarop komende jaren een soort virus is gaan worden. De inhoud, een tenderlok 3029, de twee lage bakwagens 4503, één rechte rail 5106, één aansluitrail 5111 en 8 bochten 5120. Van mijn twee broers en twee zussen kreeg ik de uitbreidingsset 5091. Deze bestond uit twee handwissels 5121, tien rechten 5106 en twee bochten 5100. Zelf spaarde ik op allerlei manieren nieuwe rails en karretjes bij elkaar.

De baan lag op de vloer onder de bank of werd op tafel opgebouwd. Later kreeg ik een vaste plaats met een grootte van 240*100 cm. Diverse baantjes hebben daar gelegen. Ook banen die automatisch geregeld werden met schakelrails. Het aantal loks was uitgebreid van 1 naar 4. De groene bovenleidinglok 3037, de rode rangeerlok 3044 en de blauwe NS lok 1202 had ik in de loop van de jaren bij elkaar gespaard.

Ook werd de vraag gesteld: Waarom heb je Märklin treinen en geen Fleischmann of Roco? Deze vraag is snel beantwoord: de keus hebben mijn ouders voor mij gemaakt, achteraf geen slechte keus. Hiermee wil ik de andere merken niet tekort doen door te beweren dat Märklin de 'top of the bill' is, dat is heus niet zo. Met de merken Fleischmann, Roco, Pico, Lima, Rivarossi, Trix (ook Märklin) is Märklin wel één van de bekendere merken, er zijn echter nog een veeltal merken die de markt bestieren.

Inmiddels vele jaren later dan mijn negende verjaardag is er aardig wat bij elkaar verzameld. Vele loks en wagens zijn her en der aangeschaft. Rijden doen ze nog niet omdat de baan nog gebouwd moet worden. De rails en alle bijkomende zaken grotendeels voorhanden, maar de bouw moet nog starten. Ook ben ik langzamerhand overgestapt op digitaal en dat doet toch anders denken dan analoog rijden. Toch probeer ik het digitale rijden als analoog te besturen, maar dat kan nog veranderen.

Met een aantal mede Märklinisten staan wij één maal per jaar op een hobbybeurs bij ons in de buurt. Wij bouwden een baan, staan twee dagen op de beurs en braken dan de baan weer af. De beurs was het doel waar we naar toe werkten, het gezamenlijk bouwen geeft ook wel weer wat. De avonden worden afgesloten met een pot bier, hé drankje en we bespraken wat we de volgende keer gaan doen. Nu hebben ze mij de schuld gegeven dat ik het Märklinisten virus aan hun heb overgedragen. Dit moet je positief zien want dan heb ik toch nog iets goeds gedaan.

Op de site zien we treinen in de schalen Z, H0 en spoor-G (LGB). Voor  spoor-G is één lok van Märklin aangeschaft. Deze Märklin-lok heeft een iets andere schaal dan een LGB-lok maar rijdt wel op de rails van LGB.

Spoor G (LGB) is schaal 1:22, Spoor-1 (Marklin) is schaal 1:32, Spoor H0 is schaal 1:87, Spoor N is schaal 1:160 (niet in deze site), en Spoor Z is schaal 1:220. Nu zijn er meerdere schalen dan de hier genoemde bv schaal TT of H0e.

De meeste foto's op de site zijn foto's gemaakt met eigen camera of het zijn foto's die beschikbaar gesteld zijn uit privécollecties van bekenden. De afbeeldingen in het deel Märklin zijn afbeeldingen afkomstig uit boeken die gaan over Märklin (zie literatuur) of uit de Märklin jaarboeken. Voor de twee foto's van de beginset wil ik diegene bedanken die deze foto's op marktplaats heeft gezet.