Enkele treinsets uit het verleden.

 

Märklin.

Marklin treinset uit de beginjaren 70.

Een simpel ovaaltje kon gemaakt worden met de 8 bochten en de twee rechte rail.

De set bestond uit een tenderlokomotief 3029, 2 lage bakwagen 4503, 8 bochten van 5120, een rechte rail 5106 en de aansluitrail 5111.

Een 10VA transformator leverde de voeding voor de trein.

 

 

 

I

 

 

De uitbreidingsset 5091 was een set met twee handwissels, 10 rechte rail en 2 tegenbogen voor de wissels. Met deze set was een stationnetje te maken of een rangeer gedeelte bestaande uit twee sporen.

 

 

Trix Express.

Trix Express was een drierail spoorsysteem waarbij je twee loks op één traject onafhankelijk van elkaar kon besturen. De ene lok reed op de linkerstaaf en middenrail, de andere lok op de rechterstaaf en middenrail.

Bij het gebruik van bovenleiding kun je zelfs naar drie onafhankelijk gestuurde loks.

Trix Express is sinds 1935 in spoor H0 te verkrijgen. In 1997 heeft Märklin Trix overgenomen.

 

 

 

Trein van Poot.

Niemand heeft natuurlijk van de 'Trein van Poot' gehoord, dat kan zeer goed kloppen. Hoe kom ik dan bij dit begrip: Deze nostalgische trein heb ik van mijn vroegere buurman, dhr Poot, gekregen. Hij kwam met zijn vouw op bezoek en had een oude doos meegenomen (Zeeuws Meisje Margarine voor 49 cent (guldentijd)). In die doos had hij zijn trein bewaard en die heb ik van hem gekregen. Dat is toch geweldig.

De gelegde ovaal  bestaat uit 6 bochten, dus elke bocht is 60gr, drie rechte rail en een aansluitrail.

 

 

De bagagewagen heeft een dubbelassig onderstel. de koppelingen worden rechtgehouden met een stukje veerstaal wat onder de gehele wagen doorgaat. De koppelingen haakten in de goede tijd wel in elkaar. Ik zal kijken of dit nog weer werkend te krijgen is. De wagen is geheel van blik (kunststof was er blijkbaar nog niet).

Voor de bagagewagen is nog net de tender van de stoomlok te zien, erachter de personenwagon.

 

 

De aansluitrail met de voet van het seinhuis. Met de schakelaar achter het seinhuis zal de trein wel aan/uit, vooruit en achteruit geschakeld kunnen worden. Een snelheidsregelaar hebben we niet gevonden. Boven in het seinhuis is ruimte voor twee grootte 1,5V batterijen.

Het seinhuis werd met twee vorkjes op de rail aangesloten.

 

 

 

De rail was gemaakt van board, waarop de railstaven met een soort klinknageltje vastgezet zijn. Als we de rail goed bekijken lijkt het dat de bielsen met de klinknagels aan de staven geklonken zijn. Het zijn in feite allemaal losse delen.

WIE KAN MIJ VERTELLEN WAT HET MERK VAN DEZE TREINSET IS, EN UIT WELKE PERIODE DIT AFKOMSTIG IS?