Het bouwen van de baan is een priegelwerkje.

Het bouwen van de baan is een priegelwerkje, bedenk wel dat de rails maar 6,5 mm breed zijn. Bij het bouwen krijgen we ook het antwoord op de vraag of alles past of dat het pasgemaakt moet worden. Maar de grootste regel is: 'Haastige spoed is een dieseltje onder stoom brengen'.

Een MDF plaat van 122 bij 61 cm is eerst in de grondverf gezet. Vervolgens wordt met met behulp van de rails het railplan op de plaat getekend. Dit heeft de volgende reden: leggen we de rails direct op de MDF-tafel dan geeft dit toch wel een storend geluid. Door onder de rail een kurklaag te leggen wordt het geluid gedempt en wordt het storend geraas niet meer gehoord. Als de baan getekend is kunnen we het kurk op de juiste plaats opplakken. Als kurklaag wordt Busch N7505 railbedding (Kork Gleisbettung) gebruikt. In de verpakking zijn 8 stukken van 50cm kurk aanwezig. Het kurk pas precies onder de Z-rail. De baan heeft een raillengte van 10,5 meter, dit houdt in dat er drie verpakkingen gebruikt worden.

Nadat de baan is opgetekend worden de huizen op hun plaats gezet, ook deze worden afgetekend. In de huizen komt verlichting en die is van de onderkant toegangkelijk zodat de huizen vastgezet kunnen worden. Als alles afgetekend is wordt de plaat weer leeggehaald en wordt het kurk op de plaat geplakt.

Op de linkerfoto is te zien dat alle segmenten zijn getekend. In de afbakening van de huizen zijn cirkeltjes getekend, deze geven de plaats aan waar de lamp moet komen. Vooral bij de Marklin bouwdozen moet dit goed uitgemeten worden omdat in de bodem van de huizen een beperkt gat is gemaakt waardoor de verlichting gestoken kan worden.

Op de rechterfoto is te zien dat het kurk is gelegd. Bij de wissels lijkt het kurk recht door te lopen echter dit komt onder de aandrijving en valt dus weg. Van de 11,5 meter kurk is er 0,7 meter overgebleven. Snel berekend: er ligt ongeveer 10,8 meter rail. De volgende stap is het afwerken van de gebieden tussen de rails. Dit wordt bruin geverfd en in de natte verf komt bruinachtige strooisel. Ook moeten er nog enkele perrons gemaakt worden. Dit worden waarschijnlijk latjes van 12-14mm breedt en 6mm dik.Deze worden grijs geschilderd en met een potlood worden er tegels op getekend.

Tussen het kurk is strooisel gestrooid. Het gebied waarin het strooisel moet komen is met afplakband afgezet en vervolges is het gebied met rode menie geverfd. In de natte menie is het strooisel gestrooid en met de vinger iets aangedrukt. Na een paar uur drogen is met de stofzuiger het overtollige strooisel verwijderd, op de rechterfoto is het resultaat te zien. Inmiddels zijn ook een aantal wegen geplakt. Het lichtgrijze wegdek is van Noch (44100Z) en die plakt zeer makkelijk weg. Het papier op de achterkant wordt gelijk met het opplakken van de weg verwijderd. Door gelijk goed aan te drukken en de weg een beetje op spanning houden zijn de bochten makkelijk te maken. Het donkere wegdek is van Bush (N8131), dit is een soort viltachtige weg. Het plakt heel goed en het is dus wenselijk om dit direct goed te plakken (mij mislukt).

Op 12 mei liggen alle rails en kunnen de treinen hun testrondjes rijden.

De rails zijn met de Märklin spijkertjes 8999 vast gezet. De kop van de spijkertjes moeten de rails net niet afklemmen maar er net 0,1mm boven blijven. 0,1mm is niet veel maar je moet ze niet klemmend vastzetten. De aansluitdraden zijn naar onderen gebracht. Het onderblad is groen gemaakt zodat de afwerking straks wat makkelijker gaat, met name en wit doorschijnen in een donkere kleur kan storend zijn.

De blokseinen staan naast de rails. De afstand tot de rails is gelijk aan de afstand van een bovenleiding mast tot de rails. Om de seinen te plaatsen zijn er gaten van 4 mm geboord. In dit gat kan de seinpaal klemmend vastgezet worden. Het voorste zijn geeft een beeld van de achterkant, deze zou nog zwart gemaakt kunnen worden. Op de foto zien wij de seinen S8 t/m S11.

 

    Instructiepapier vastzetten rail met Märklinspijker 8999.

Marklin Z-spoor, de kleinste modeltrein.

Daar de treingigant niet bij ons om de hoek zit moeten we soms wat bedenken om door te kunnen gaan. Heeft men toch meer vertrouwen in de kwaliteit van de marklin mini-club dan in zijn eigen handigheden dan kunnen de aansluitingen en isolatieplaatsen met de volgende artikelen gerealiseerd worden.

8590

Aansluitrail

Lengte = 110 mm

Radioontstoord

 

8588

Scheidingsrail met aansluitklemmen.

Lengte = 55 mm.

1 spoorstaaf is onderbroken.

 

8954

10 scheiding- en 20 verbindingsmoffen.

Om elektrische isolatie tussen de rails aan te brengen.