LGB  Tuinbaan  Ontwerp.

Ik heb al jaren een startset van LGB, en wel de startset die in 1998 uitkwam ter ere van het 30 jarig bestaan van LGB onder leiding van de heren Richter. Sinds één van de H0-spoorders (beursbanen) ook een LGB-baan in de tuin is begonnen kon ik natuurlijk niet achterblijven. Zo is het denkwerk om een simpel baantje in de tuin te leggen begonnen. Een aantal feiten spelen mee voor de plaats van het traject. Zo mag de tuin niet geheel opnieuw ingedeeld worden en moeten de planten zoveel mogelijk blijven staan. Er is een gedeelte met veel potwerk die bij mooi weer water moeten krijgen. Het is dan niet handig om dan steeds om het spoor te moeten denken. Het moet ook niet in het midden van het gras want daar staat de droogmolen (alleen in de zomer). Zo kwam ik in eerste instantie op een simpele ovaal die bij Historie ontw. onder nummer 1 staat. In de verdere voortgang zijn een inhaalspoor toegevoegd en nog twee opstelsporen waarop o.a. een pendeldienst gerealiseerd kan worden. Zo is uiteindelijk het onderstaand ontwerp uit de trein komen rollen. De kleuren blauw en rood geven een keerlustraject, groen wordt een pendeltraject. Blauw, rood en groen geeft weer een ovaal.

note: Ik heb afgesproken dat zolang de trein een traject kan rijden waarbij geen keerlussen opgenomen zijn, dat we dan spreken over een ovaal (in ontwerp blauw-rood-blauw-groen-blauw etc.), onafhankelijk van grootte en vorm. Er wordt dan ook niet gesproken over lussen maar over bogen of bochten. Komt er in het ontwerp keerlussen voor dan spreken we over keerlussen en wordt er gesproken over lussen en trajecten, hoe groot dan ook (in het ontwerp blauw-rood-blauw-rood etc.).

1. Ontwerp.

 

Het ontwerp van de tuinbaan (railplan).

In het ontwerp zien we een ovaal met twee opstelsporen. In het ontwerp zien we ook een traject met twee keerlussen, een inhaal-spoor en een tweetal opstelsporen. Al deze zaken geeft in een simpele baanpatroon een veeltal van rijmogelijkheden. Naast in een rondje rijden is keerlus rijden en een pendeldienst mogelijk.

Wijziging in juni 2009

De rechterlus is gewijzigd in wat in het bovenstaand ontwerp aangegeven is. Het oude ontwerp was wat in naast staande afbeelding rood gegeven is. Vooral de Harz-lok en de Bachmann waren gevoelig voor het rode traject. In de twee opeen volgende wissels wilden de voorste zoekwielen nog wel eens ontsporen. Dat gebeurt altijd als je net even weg bent of heerlijk zit te genieten van het treingebeuren. Dit is irritant en dit was de reden dat het ontwerp aangepast is tot het groene ontwerp. De railslingeringen zijn eruit gehaald en is meer vloeiender gemaakt. Dit houdt in dat de halve baan op de schop moet. Bij historie ontw. nr5 staat het rode traject afgebeeld.

 

 

Wijziging 2012-2013.

In het najaar van 2012 is begonnen met de derde, en hopelijk laatste, opbouw van de baan. Al het hout is verwijderd en wordt vervangen door composiet hout. Nu moet voorkomen kunnen worden dat het hout krom trekt wat weer de rail beschadigd.

Ook is in deze periode overgestapt van analoog rijden naar digitaal rijden. De baan wordt bestuurd met Lenz componenten. Zo is er een wisseldecoder voor het aansturen van de wissels, bezetmelders en terugmelders voor de bezetting van de baanvakken en keerlusmodules voor de keerlustrajecten. Naast de centrale wordt waarschijnlijk een booster ingezet voor extra vermogen. Als alles technisch werkt wordt de centrale aan de computer gekoppeld.