LGB Tuinbaan Foto's 2018, demontage van de baan.

Op 18 mei 2008 reed de tuinbaan zijn eerste rondje, dat is nu 10 jaar 2 maand  en 10 dagen geleden (28-7-2018). Vandaag is de baan in zijn totaliteit afgebroken en de rails en huisjes worden elders opgelsagen om volgend jaar weer tevoorschijn gehaald te worden. De baan wordt dan op een andere lokatie met een andere lay-out weer opgebouwd.

Omdat op sites altijd veel aandacht besteed wordt aan de opbouw van een baan, deze keer de omgekeerde weg, de demontage van de baan. Het is nu wel te vertellen dat het afbreken vele malen sneller gaat dan opbouwen. Met een dag door doen is de gehele baan afgebroken en het afval afgevoerd (430kg aan betonnen paaltjes, betonnen wegen, huisfundaties en de onderbouw).

En van de laatste foto's met rails en huisjes. De figuren en auto's zijn al weggehaald en opgeborgen.

 

 

 

 

 

 

Het station staat er verlaten bij, het terras is leeg, de wachtende mensen zijn weg. Wellicht een goede communicatie geweest.

 

 

 

 

 

 

Een deel van de rails is al weg. Alvorens rails weg te halen zijn van het gehele traject eerst alle bevestigingsschroeven verwijderd.

 

 

 

 

 

 

Op de raildrager is duidelijk de aftekening van de rail te zien. De raildrager is composiet hout en dit is nu 5 jaar gebruikt. Op zich is dit goed te gebruiken als drager voor de rail.

 

 

 

 

 

Een totaal plaatje op het moment dat alle rail is verwijderd. Nadien is het composiethout schoongespoten maar de aftekeningen blijven.

 

 

 

 

 

 

Alle rails verzameld bij de zitbank, als je dit zo ziet stelt het niet veel voor. Bij enkele rails kun je de weersinvloeden wel merken, de bielsen worden faal, waar een schroefje gezeten heeft zijn de bielsen bij enkelen stuk. Wellicht ook veroorzaakt door het uitzetten en krimpgedrag van het materiaal.

 

 

 

 

 

De raildragers zijn deels weggehaald en de funderingspaaltjes (PVC-buis met beton, zie hoofdstuk bouw op www.ab-treinen.nl) komen al weer tevoorschijn. In de PVC buis (rond 80) werd beton gegoten en daarin een houten balk(je). Met behulp van de waterpas zijn de bovenkanten van de houtenpalen waterpas gezet. Daarna is de buis afgevuld zodat er geen water in kan komen te staan (rotten van de houten balk voorkomen).

 

 

 

 

Alle raildragers zijn verwijderd en het is tijd voor een bak koffie.

 

 

 

 

 

 

Alle witte vierkantjes zijn de houten balkjes in de betonnenfundering. Hierop waren dwarsdragers geplaatst waarop de raildrager geplaatst kon worden. Deze dwarsdragers waren ook van composiethout en hadden een lengte van ongeveer 10cm.

 

 

 

 

 

De gaten die achterbleven na het vverwijderen van de zogenaamde 'heipalen'. In principe zat bij elke railovergang een heipaal, vooral in de bochten is dit toegepast. Op de langere trajecten is wat zuiniger omgesprongen met heipalen.

 

 

 

 

 

De constructie van de weg is ook te voorschijn gekomen. Eerst een laag piepschuim en dan een betonstrook (geen snelbeton). Het ronde wat je ziet is purschium, dit was om de onderkant van de raildrager af te dichten zodat er weinig tot geen zand onder kwam.

 

 

 

 

 

In het seinhuis was de wisseldecoder geplaatst. Voor de doorvoer van de bekabeling was een draagbalk van het composiethout gebruikt. Dit zal natuurlijk ook een pvc buisje van rond 32 of 40 kunnen zijn.

 

 

 

 

 

De heipalen in de kruiwagen om afgevoerd te worden.

 

 

 

 

 

 

Ondanks dat de baan digitaal was, is er toch veel draad gebruikt. Digitaal geeft dus niet minder draad, tenzij je alleen maar de loks wilt aansturen en de wissels met de hand gaat bedienen. Dit werkt op zich prima, daar is niets mis mee. In deze baan werden alle wissels digitaal bediend en de baan was opgedeeld in blokken met terugmelders, dus opgezet voor automatisch rijden. Al dit geeft veel draad. Er was veel drie-voudig snoer gebruikt, dit lijkt handig maar het kan met terugmelding gaan storen. De kabel lag onbeschermd in de grond en wellicht trekt er dan toch vocht naar binnen. Als daar een stroompje doortrekt ziet de aansturing dit als een bezet spoor. Bij het vervangen van deze drievoudige draden door drie enkele draden was de verstoring voorbij. Dus bij de bouw van een nieuwe baan worden alleen maar losse draden gebruikt.

 

De verzameling bebouwing is bij de rails toegevoegd. Als de tijd daar is dit maar een keer naar de tijdelijke opslag brengen (zus bedankt).

 

 

 

 

 

 

De tuin moet weer in fatsoen gebracht worden, het stuk bij het voormalige station is al omgespit. Op de voorgrond moet nog wat gestraat worden en in de lus bij het huis moet het grint nog weg. Dus nog genoeg te doen.

 

 

 

 

 

Waar het dorp was gesitueerd is nu een hunebed geplaatst. In Drenthe zijn veel hunebedden te vinden in de strook Emmen-Groningen. Een tweetal zijn te vinden bij Havelte aan de hunebeddenweg.

www.hlogtmeijer.nl dan hunebedden.

 

 

 

 

Dit was een fotosessie van de demontage van mijn tuinbaan. Door de 10 jaar heen vele uren aan het bouwen en verbeteren besteed te hebben was dit het einde van de tuinbaan op de huidige lokatie. Als alles volgens planning gaat wordt er in 2019 weer gestart met een nieuwe baan met een ander lay-out, op een andere lokatie.

 

Met vriendelijke groet, www.ab-treinen.nl

28 juli 2018.