LGB Tuinbaan Foto's vanaf 2013.

Na de baan twee keer gebouwd te hebben is de baan eind 2012 weer op de schop geweest. De houten spoordragers zijn vervangen door composiethout en de baan is van analoog naar digitaal gegaan. In 2013 is de baan klaar en technisch nog nooit zo ver klaar geweest als nu.

Op 16 juni 2013 zijn de eerste rondjes met de toen nog enige digitale lok gereden. Met een oude Lenz-set die ik een keer opgescharreld had is het digitale tijdperk voor de tuinbaan leven in geblazen.

Inmiddels (3 september 2013) zijn 5 loks digitaal en 1 lok nog analoog.

4 loks kunnen met geluid rijden, waarvan 3 met volledig geluid. De Stainzlok heeft zijn eigen simpele rijgeluid behouden.

In het beganegrond deel van het seinhuis is de wisseldecoder geplaatst.

 

 

 

 

De tuinbaan is praktisch klaar, deze foto is gemaakt in augustus. Ik kreeg onlangs de opmerking dat de rode mini van mevrouw Hamduis niet meer in de heg stond. Het wagentje is bijna niet te zien maar links van het hunnebed achter de zonnecellen staat de rode mini in de heg.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dhr Pen-in't-veld zit nog lekker op het bankje zijn pijp te roken. Het jongste broertje van zijn inmiddels ex-vrouw staat nog met een glas wijn in de deur en keurt de wijn maar al te graag. De houthakkers staan nog steeds te meppen op hun stuk hout voor de kachel. Of dit ooit klaar komt, wie zal het weten.

 

 

 

 

 

 

 

Een blik in de dorpsstraat, het huis rechts wordt nog vervangen door een hotel. Op de rechterfoto staan de drie zonnecollectoren die voor de elektrische energie zorgen om de verlichting in de huizen en de straatlantaarns te laten branden (geen omkijken naar).

Bij het station is een terras gekomen. Dit om de stationsrestauratie een betere omzet te geven.

Tot nu toe is het terras nog ongebruikt gebleven.

 

 

 

 

 

 

De ex-vrouw van dhr. Pen-in't-veld woont nu met de appelboer in de zuidlus. Zij was het zat dat het mannetje maar steeds op de bank zat te pijp roken.

 

 

 

Twee foto's van de vakantietreinen. Waarom vakantietreinen? Beide treinen zijn wij in vakanties tegen gekomen en hebben ritjes hiermee gemaakt.

De foto rechts is van treinen van het smalspoorbedrijf RBB op het eiland Rgen in Duitsland. De Diesel is exact de diesel die in Putbus staat, zelfs het nummer is identiek (251-901-5). De rijtuigen hebben iets andere opschrift maar wel dezelfde kleurstelling. In het normale bedrijf worden de rijtuigen getrokken door een stoomlok.

 

 

 

 

 

 

De trein links rijdt in de Harz, o.a tussen wernigerode en de Brocken. De Brocken is de hoogste berg in noordduitsland (1141,1m). Ook werd hier de eerste televisiemast van de wereld gebouwd.

 

 

Dit zal wel niet zo vaak voorkomen maar de Harz-trein en de Rgen-trein treffen elkaar bij ab-treinen in de tuin. Nog op zoek gaan naar de stoomlok voor de Rgen-trein dan is deze helemaal compleet.

 

 

 

 

 

 

 

Werklok D10 staat op het waterspoor. Het waterspoor is het spoor waar de waterinstallatie voor stoomloks staat.

De shoema raast de D10 voorbij.

 

 

 

 

 

 

Inmiddels staat de Shoema op het waterspoor. Eerst de D10 en nu de Schoema, zal je er wellicht ook diesel kunnen tanken.

 

 

 

 

 

 

 

 

De werklok D10 met drie lege lagebakwagens staat bij de appelboer en de ex-vrouw van dhr. Pen-in't-veld voor de deur. Het zal toch niet zo zijn dat de appelboer zoveel appels heeft dat hij deze met de trein moet vervoeren.

De Stainz staat achter klaar om de werklok te helpen als de lading te zwaar wordt.

 

 

 

 

 

Wat denk je, dat alleen kinderen en volwassen jongens over de heg kijken? Dan heb je het deze keer helemaal mis. Deze jonge viervoeters hebben een poosje over de heg gekeken naar hetgeen er op het spoor gebeurde. En gelijk als bij kinderen moesten de grote mensen de hondjes mee trekken om door te kunnen gaan.