LGB  Tuinbaan  Foto's van 2008 en 2009.

Dit is de plaats waar het gaat gebeuren.

Nu is de tuin nog treinloos. Na de winter komt ab-rail en die zal beginnen met de aanleg van de rails.

Bij de grasrand komt de baan langs.                                                      De baan gaat om het bankje heen. Hier wisselen de treinen.

Op 18 april 2008 is het eerste huisje voor de tuinbaan binnengekomen.

Op 28 april 2008 is de baan uitgelegd en om ruimte te maken zijn er een paar plantjes en stenen verplaatst. Het tussentraject is 30cm verlengd zodat het hunnebed op de voorgrond weer herbouwd kan worden.

Het is 3 mei en de railbedding is klaar. In het midden van de rechterlus is 140 kg grind gestort, normaal leggen we de rails op grind maar hier gaat het even iets anders. Tussen het gras en de baan zijn sierstenen van 20x5x6 gelegd zodat het gras niet direct op de baan komt.

Het is 10 mei en de rails is gelegd. Vanaf onder tot aan de linkerlus is alles aangesloten op de kabels. Van de linkerlus (foto: lus om het bankje) is alleen het rijgedeelte aangesloten.

 

 

 

    De trein staat al te wachten, in dit geval: zonder stroom geen stoom.

Op 18 mei 2008 is het zover, de baan is profesorisch aangesloten en de trein rijdt zijn eerste rondje. Gelukkig klopte alles en waren er geen draden verkeerd aangesloten. Wel ontspoorde de trein soms omdat de wisseltongen nog geen bediening hebben. In de eerste ritten heeft de lok 19 wagentjes moeten trekken en dat ging nog net.

Vanaf 1 Juli 2008 rijdt deze amerikaanse lok van Bachmann over het spoor. Hoewel het traject gebouwd is voor kleine loks en wagens rijdt deze lok redelijk goed door de R1 bochten. Ook rijdt de lok goed door de slingerbochten die in de baan zijn gebouwd. Dit komt mede omdat de middelste van de grote wielen van onderen vlak zijn en deze wielen kunnen dus ook zijdelings over het spoor bewegen. De voorste van de twee wielen van het stuurgestel zijn verzwaard met een magneet, hierdoor lopen deze wielen niet meer uit de oudere R1 wissels (R1 wissel met de kortere strijkregel in de binnenbocht).

 

 

 

 

 

Twee plaatjes van de tuinbaan. Links is een trein juist rond het bankje gereden, rechts passeert een trein de wachtende wijntrein.

De bekende LGB lok 2080S, beter bekend als de 99 6001, rijdt zijn eerste rondjes op mijn tuinbaan. Eigenlijk moeten er wagons van de HSB achter deze lok, maar helaas die ontbreken nog in de collectie.

Deze lok is afkomstig uit de eerste serie gebouwd met geluid. De geluidsmodule in deze lok is geheel anders opgebouwd dan de modules die ingebouwd zijn in de de nieuwere versie loks.

Het heeft wel een prachtig geluid en hoornsignaal.

 

Het is 23 juli 2008 en het weer is prachtig. De HSB lok 99 6001 rijdt weer stug zijn rondjes. Ook de rookgenerator is uitgebrobeerd en dat geeft toch wel een mooi effect aan de lok. De bezoekers waren net zo verrast als ik zelf. Nu nog een paar filmpjes maken en dan kunnen die ook geplaatst worden.

Zoals de wind waait waait de rook ook. Het was nu bijna windstil en helder weer. Het viel mij mee dat de rook nog zo goed zichtbaar was.

De filmpjes zijn Audio-/Video bestanden van windows-media. Ze spelen zeker af met Windows Media Player (10). Welicht ook wel met andere Media-Players.

        Filmpje 1    lok komt op camera af    0:26 seconden

        Filmpje 2         helikoptervlucht          1:13 minuten

 

 

Het spoorwegpersoneel heeft veel geklaagt dat er geen toiletruimte aanwezig is. Na veel overleg met personeel, ondernemingsraad en directie is op 29 juli 2008 het wc-hokje eindelijk geplaatst.

Wanneer de eerste 'hoop' wordt gelost is bij deze nog een vraag. Dhr Jan Sleutelbrei (woordvoerder van het personeel) toont zijn vreugde omdat het veel omstreden WC-hokje er eindelijk is.

 

 

In de Harz rijdt de echte 99-6001. Hier wordt de lok gevuld met water.

Met dank aan Wichert van Bethlehem (HSB-Het Sneeker-Baantje).

 

 

 

 Op 3 augustus 2008 is er een nieuwe bewoner, dhr Pen-in't-veld, in de tuinbaan komen wonen. Meneer en Mevrouw Pen-in't-veld hebben de boswachterswoning betrokken. Nu zit dhr Pen-in't-veld te wachten op zijn zonen die houtjes komen haken en op zijn zwager die de wijn komt keuren. Meneer Pen-in't-veld rookt pijp en mevr. Pen-in't-veld wil dit gerook niet meer in huis hebben.

Het boswachtershuisje is geplaatst op een betonnen plaat waarop later de houtakkers en andere scenery geplakt kan worden.

 

 

Er is al wat bedrijvigheid rond de boswachterswoning. De appelboer is langs gekomen, alle drie de zonen staat al aan het houthakken en het jongste broertje van de vrouw des huizes is de wijnkelder al ingedoken en kijkt of de wijn goed van kleur is.

 

 

 

 

 

 

Op 21 september is het dan zover, Nicole Sleutelbrei is de eerste vrouwelijke bezoeker van de toiletruimte. Nicole, de vrouw van Jan, was toevallig even in de buurt en dacht: laat ik hier de hoop maar varen.

 

 

Het is 1 oktober 2008, de televisie liet beelden zien van de stormschade in Drenthe. Ook de tuinbaan heeft gevolgen van de overtrekkende storm gehad. De houtstappel is uit elkaar gewaaid en is over het spoor terecht gekomen. Voordat de treinen weer kunnen rijden moeten de stammen geruimd worden en het blad van de rails gehaald worden.

 

 

 

 

Denken we alles gehad te hebben, rijdt mevrouw Hamduis op 28 April 2009 met haar mini in de heg. Het was iets met een doos boter op de stoel, die verschoof van zijn plaats verklaarde de geschokte mevr. Hamduis. Later zal de auto uit deze bizarre situatie getild worden. Mevr. Hamduis zou in het vervolg beter uitkijken en haar rijstijl verbeteren.

 

 

 

 

 

 

Op 23 mei de gehele baan gepoetst met het LGB-schuurblokje. Op 24 mei rijden de treinen weer als vanouds.

Op 30 mei is de tuinbaan versterkt met een HSB-rijtuig. De bijpassende lok 99-6001 was reeds langer in bezit van de tuinbaan. Deze lok met deze wagens rijden in  het Harz-gebergte. Daar onderhouden zei een smalspoordienst van o.a. 'Wernigerode' naar 'De Brocken'.