5. Bouw Tuinbaan Esker.

De bloembaktunnel.

Het ontwerp is in grote lijnen klaar. Een wens was om iets te maken wat niet direct iedere tuinbaanbouwer heeft, zo was bedacht om het spoor door de bloembak te laten lopen. Kom je natuurlijk straks allemaal foto's tegen van bloembakken met spoor, dat zul je net zo zien.

De bloembak waardoor het spoor loopt is de eerste bloembak die in de tuin gebouwd werd. Deze bloembak is ook maatbepalend voor het verdere straatwerk.

Stap-1: Het spoor is gelegd. Het spoor wordt op stenen gelegd, dus de oprit mist zo wat stenen (je moet prio's stellen). Achter het straatwerk loopt een lijngoot. Het spoor gaat over deze lijngoot naar de andere kant van de tuin. De kans dat je nu minder op het spoor stapt is hierdoor groter geworden. In eerste instantie zou langs de lijngoot een dubbel spoor komen, maar dat geeft als nadeel dat je altijd een grotere stap moet nemen om er overeen te stappen. Een lijngoot geeft toch al dat je er overeen wilt stappen, dus daar het spoor maar op.

 

 

 

Stap-2: Bij de stenen meneer kwamen we de U-blokken tegen, deze zijn goed geschikt voor de tunneldoorgang. Naast het spoor zijn stenen van 20x30x4 gelegd als fundering voor de U-blokken. Met de slijptol (steen) zijn de stenen pas gemaakt. De contouren van de bloembakken zijn  opsluitbandjes van 15cm breedt. Hierop worden de muurblokken van 60x15x15 gelijmd.

 

 

 

 

Stap-3; De U-blokken zijn geplaatst en rechts op de foto staan enkele bijgewerkte muurblokken.

 

 

 

 

 

Stap-4: De U-blokken en de muurblokken zijn zo geplaatst en bewerkt dat de langste kar moeiteloos over het spoor kan rijden. Dit vergt wat tijd, maar hobby mag tijd kosten. Over dit stukje van de bloembak is ongeveer 6 uur gewerkt met twee man. Let we bij het plaatsen van de muurblokken dat deze verkocht worden als 15x15, dus vierkant. Toch zit er verschil in de ene 15cm en de andere 15cm. Dit is dan wel weer bij alle blokken gelijk.

 

 

 

Stap-5: de bloembak is met tuinaarde gevuld en voorzien van planten. Het spoor moet verder nog gelegd worden maar de tunnel is goed gelukt.

 

 

 

 

Het Dorp.

Elke modelbaan heeft een dorp. In dit geval wordt het een soort lintdorp, een lintdorp zonder wegen maar hopelijk wel met lantaarnpalen.

Met stenen is de fundering voor de rails gemaakt. Hoe we de rails erop vast krijgen moet nog bedacht worden. Dit komt vast wel als het zover is.

Een deel van de baan komt over het terras, hier is bewust voor gekozen om ook wat loopruimte bij de baan te houden.

 

 

 

De huizen zijn verdeeld over de vrije ruimte. De huizen staan nog op tempex platen. Alvorens zij hun vaste positie krijgen wordt het zand voorzien van worteldoek. Dit moet het doorgroeien van onkruid zoveel mogelijk beperken.

 

 

 

 

De fundering van de huizen is een betonnen plaat. Om het beton te storten wordt er een simpele bekisting gemaakt. In dit geval van board wat door stenen op hun plaats wordt gehouden. Eronder zit nog steeds de tempex plaat. Elk huis is voorzien van een buis waardoor de bekabeling voor de verlichting in het huis ingevoerd kan worden. Deze kabels lopen tussen elk huis en de fabriekshal. In de fabriekshal komt de regeling voor de verlichting. Het dak van de fabriekshal is voorzien van een zonnecollector. Deze laadt een batterij op die 's avonds de lampen laat branden. Enkele huizen of gebouwen hebben meerdere invoeren (o.a. het station en het seinhuis), deze zijn voor de railaansluitingen. In die huizen worden de decoders voor de besturing geplaatst.

 

De gebouwen en huizen staan op tempex en beton. Tijdens het uitharden heeft het huis op de beton gestaan zodat de contouren in het beton afgedrukt staan. De gebouwen hebben hierdoor een vaste positie.

 

 

 

 

De eerste ovaal is gelegd.

De eerste railovaal is gelegd, de opstelsporen in het hart moeten nog. Rechts is de ontkoppelrail met lichtmast te zien, voorbij het station het armsein. De ovaal is met 10 schroeven op de stenen gefixeerd. Er is voor deze opstelling gekozen om loopruimte om de bloembak over te houden.

Bij de bloembak is de aftakking naar de tweede ovaal te zien, in het poortje boven ongeveer in het midden komt het spoor wat aan de andere kant van de bloembak daar langs gaat. Dit spoor gaat dan door de tunnel (niet op deze foto te zien) weer naar deze kant.