1. LGB  Tuinbaan  Ontwerp Esker.

In 2008 is de eerste eigen tuinbaan gerealiseerd. Met houten planken heb ik de basis gemaakt waarop het spoor geplaatst werd. Later zijn de houten planken vervangend oor hardhout, nog een stap later door composiethout. In 2018 is de baan afgebroken om op een nieuwe locatie weer opnieuw te beginnen. Gedacht wordt om de basis nu van steen te maken, oneffenheden zijn makkelijker weg te werken door wat meer of minder zand onder de steen.  Vooral bij wissels moet voorkomen worden dat deze de verkeerde kant op hellen, dit geeft veel verstoring in het rijgedrag.

Met het ontwerp van de baan wordt rekening gehouden met de indeling van de tuin, zo ook andersom: met de indeling van de tuin wordt rekening gehouden met het ontwerp van de baan. In de nieuwe tuin komt geen gras, alleen bestrating, een zitje en bloembakken. De indeling wordt dusdanig dat het spoor ook een bloembak doorkruist, dus een soort van tunnel. Hoe het uiteindelijk wordt zal de tijd ons leren.

Het 3D ontwerp van de achtertuin.

Het ontwerp voor de tuin met LGB-tuinbaan.

Het ontwerp is in Scarm 1.5.1 gemaakt. Met blokjes zijn de bloembakken, banken en tafeltjes gemaakt. Ook de palenschutting links en rechts zijn blokken, met de afmeting van de schuttingpalen en schuttingdelen. De grote witte plaat achter is een keerwand, de grond achter deze wand is 130cm hoger dan waar de tuinbaan komt.

Het spoor in het bovenste plaatje is niet goed te zien maar er zijn twee lussen waar treinen kunnen rijden. Links moet het dorp komen, dit is een schaduwkant in de tuin, verwacht wordt dat de plantjes daar minder goed bloeien. Vandaar de locatie voor het dorp.

Het ontwerp van bovenaf geprojecteerd.

Meer van bovenaf wordt het ontwerp duidelijker. De twee lussen zijn te onderscheiden. Aan de onderzijde is het dubbel spoor waarbij één spoor onder de bloembak verdwijnt en aan de voorkant weer tevoorschijn komt. Links bij het dorp zijn nog wat opstelsporen te zien. Tegen de keerwand staan links en rechts bloembakken met ertussen een bank. In de rechtse ovaal is een stationspoor geplaatst, hier kunnen treinen elkaar passeren. De grote lus maakt onderdeel uit van de rechter lus, hier kan niet een onafhankelijke trein rijden zonder dat deze de loop van de treinen in de kleine lus beinvloed.

Enkele afbeeldingen uit diverse hoeken.