Aansluitingen digitale wissel

Is het aansluiten van een digitale wissel gelijk als een analoge wissel? Is er bij digtale wissels meer of minder draad nodig? Dit zijn vragen die zo naar boven komen als je er mee bezig gaat. In principe is het aansluiten van een digitale wissel praktisch gelijk als een analoge wissel. Het kan met minder draad tot zelfs geen draad, het is wat je wilt en wat je wilt investeren.

Hoe zat het ook alweer met een analoge wissel?

De wisselaandrijving 74491 wordt aangesloten op de seinplaat 72729. De wissel wordt met twee drukknoppen bedient. Bij de C-rail wordt de wissellantaarn los van de wissel aangesloten, dus de gele draad naar de L en de bruine draad naar de O van de transformator. De gele draad van de wisselaandrijving en de gele draad van de wissellantaarn, kunnen aan elkaar doorverbonden worden en als groep met meerdere wissels naar de trafo geleid worden. De blauwe draden moeten naar het bedieningspaneel, en dit kost extra draad.

Digitaal aangestuurd met k83 en wissellantaarn.

De wisselaandrijving 74491 wordt volledig aangesloten op de decoder k83 (m83 = 60832 = nieuwe uitvoering), dus ook de gele draad. Verstandig is om de k83 (of m83) dusdanig te plaatsen dat deze zich centraal in een groep van 4 wissels bevindt. In bovenstaand schema wordt de decoder op twee verdeelplaten 7209 aangesloten. Op deze verdeelplaten worden ook de rails aangesloten. De verdeelplaten worden aangesloten op de adapterbox van het Mobiel-Station 3 of de aansluitbus van het Central Station. De verdeelplaten kun je ook zien als een ringleiding onder je baan. Zo kun je de voeding naar de rails gescheiden houden van de voeding van de decoders. Op de aansluiting van de regelaar komen zij weer tezamen. Op het schema is te zien dat de wissellantaarn gevoed wordt uit de analoge transformator, zie note-2 onder aan de pagina. De decoder wordt op een adres voor vier opvolgende wissels ingesteld, dus elke wissel op dezelfde decoder heeft een opvolgend adres aan elkaar. W2 t/m W4 is geplaatst om aan te geven dat er vier wissels op de decoder aangesloten kunnen worden, de volgorde ivm adressering kan anders zijn. De aansluiting van de m83 is vergelijkbaar met de k83.

De decoder kan ook gelijk op de rail aangesloten worden. De rail functioneerd nu als energiedrager naar de decoder en uiteindelijk naar de wisselaandrijving. Voor een kleine modelbaan met enkele wissels zal direct op de rail aansluiten op zich niet direct een probleem geven. Bij een tal van wissels zal toch nagedacht moeten worden of een aparte voedingsleiding (parallel aan de rails) niet verstandiger is. Ook hier is de wissellantaarn op een analoge transformator aangesloten.

De aansluiting van de nieuwe decoder m83. In principe gelijk aan de k83. De wissellantaarn is nog op een aparte transformator aangesloten.

De aansluiting van de m83, echter nu met de wissellantaarn op de wissel aangesloten.

Digitaal aansturen met ingebouwde decoder.

Is dit nu alles wat er over blijft? Ja dit is alles, meer kunnen wij er niet van maken. De decoder is ingebouwd in de wissel, alleen de wissellantaarn moet op de aparte transformator aangesloten worden, of dit hier ook op de gele draad van de decoder kan en de bruine op de rail? Op de decoder zit een rij dipswitches om het adres in te stellen, dit is eenmalig. De wissel is nu op gelijke wijze te bedienen als bij het gebruik van een M83 (K83).

Op de foto is de wissel met ingebouwde decoder te zien. Aan de decoder zit een kort snoertje met een connector die op de wisselaandrijving geprikt kan worden. De connector met de drie bijgeleverde aansluitdraden moet eerst uit de aandrijving verwijderd worden. Dan heeft de decoder nog twee korte draadjes voor het aansluiten op de lipjes van de rail (rood op de middenleider, bruin op de staaf). Vergeet niet het adres in te stellen alvorens de decoder geplaatst wordt.

Decoder 74460.

Decoder 74461 (aansluiting met steekcontacten).

Wisselaandrijving 74491.

Wissellantaarn 74470 (niet op de foto).

 

 

Prijzen.

Waar moeten wij aan denken als wij de wissels gaan digitaliseren. In het prijsvergelijk wordt uitgegaan van vier wissels (een driewegwissel moet je zien als twee wissels). Alleen de aanschaf van de wissel zelf wordt niet meegenomen. Afgesloten wordt met de prijs van de aandrijvinging per wissel. Analoog is zeer zekerst het goedkoopst, de interne decoder vergt een redelijke investering. De laatste tabel is voor het vergelijk wel net zo eerlijk daar in de andere tabellen de aandrijvingen en wissellantaarns zijn meegenomen. Wat je ook doet, de aandrijvingen 74491 zijn noodzakelijk, de wissellantaarns 74470 zijn optioneel maar wel mooi.

Prijzen zijn van 2017.

             
  art.nr omschrijving aantal  prijs/stuk   prijs   
             
  4 wissels analoog aangestuurd  
  74491 Wisselaandrijving 4            19,99            79,96  
  74470 Wissellantaarn 2            16,99            33,98  
  72729 Schakelpaneel 1            10,99            10,99  
  Prijs per 4 wissels              124,93  
  Prijs per wissel                31,24  
             
  4 wissels digitaal met M83 decoder  
  74491 Wisselaandrijving 4            19,99            79,96  
  74470 Wissellantaarn 2            16,99            33,98  
  60832 m83 Decoder 1            49,99            49,99  
  74040 Aansluitdraad op rail 1               4,20               4,20  
  Prijs per 4 wissels              168,13  
  Prijs per wissel                42,04  
             
  4 wissels digitaal met interne decoder  
  74491 Wisselaandrijving 4            19,99            79,96  
  74470 Wissellantaarn 2            16,99            33,98  
  74461 Wisseldecoder 4            33,99          135,96  
  Prijs per 4 wissels              249,90  
  Prijs per wissel                62,48  
             
  Kort prijs vergelijk, per wissel  
  1 Wissel analoog                31,24  
  2 Digitaal met m83                42,04  
  3 Digitaal interne decoder              62,48  
             
  Alleen op aansturing, per wissel.  
  1 Wissel analoog 72729                 2,75  
  2 m83 decoder 60832              12,50  
  3 Interne decoder 74461              33,99  
             
Met interne decoder betaal je per wissel  21,49 meer dan bij het gebruik van een M83 decoder.

Note-1: Zelf heb ik een aantal wissels met interne decoder. De bedoeling was om met die wissels snel een baantje op te kunnen bouwen, dus een mobiel baantje. Voor een vaste baan zou ik toch de k83/m83 adviseren.