De transportkar.   (www.ab-treinen.nl)

Waarom een transportkar?

Als iets onder de tafel staat en je wilt het pakken dan moet je er altijd onder kruipen. Als het helemaal achterin staat moet je weer van alles aan de kant slepen. Toen dacht ik aan een ladeprincipe (apothekerskast), maar dat is nogal een vaste opstelling. Toen kwam de koffiekar in gedachten en met dat model in het hoofd is de transportkar ontstaan.

Waar moet de transportkar aan voldoen?

De kar heeft een lengte dat hij makkelijk onder de breedte van de tafel past, hij mag er niet onder vandaan steken. Hij mag niet te breed worden want dan wordt er te veel opgelegd. Bij een smallere kar worden de dingen meer bijelkaar gelegd wat bij elkaar hoort. Hij moet dusdanig hoog zijn dat hij onder de tafelhoogte past ook al wordt er wat boven opgelegd (wel in beperkte hoogte natuurlijk). Hij moet makkelijk onder de tafel weg te halen zijn. De liggers mogen bij normale belasting niet gaan doorbuigen. Bij het rijden moet de transportkar niet alle kanten opslingeren.

Voor de treintafel is het een vereiste dat de bedrading niet doorhangt anders trek je deze los. Met het gebruik van een kabelgoot kan dit voorkomen worden.

Hoe komt de kar er uit te zien?

De transportkar krijgt drie liggers van elk 1m lang en 30cm breed. De zijkanten (MDF-delen) worden 60cm hoog en natuurlijk ook 30cm breed. Onder de transportkar komen 4 wielen, 2 zwenkwielen en 2 bokwielen. Dit voorkomt dat de transportkar overal naar toe zwenkt bij het op de plaats rijden. Aan de kant van de zwenkwielen komt een handgreep om de transportkar makkelijk naar voren te kunnen halen. De onderste ligger komt hoger dan de onderkant van de zijkant. Van voren gezien zweeft de transportwagen net boven de grond. De transportkar wordt gemaakt van 18mm MDF, dit moet sterk genoeg zijn om doorbuigen te voorkomen. 

De transportkar klaar (zonder afdeklijst om de bovenste plank).

Wat is er nodig om twee transportkarren te maken?

Prijzen zijn van sept.-2020.

Wat nog mist zijn de spijkertjes om de afdeklijsten vast te zetten, wel een strookje lijm tussen de lijst en de kar.

Inmiddels zijn 6 transportkarren gemaakt en elke kar is voorzien van een volgnummer (85 eurocent per stuk)

Zaagpatroon van de MDF-plaat.

In de artikellijst staat één MDF-plaat, uit één MDF plaat is voldoende materiaal aanwezig om twee transportkarren te maken.

Zaagpatroon MDF plaat 244x122cm (18mm).

Met het zagen wordt begonnen met de lengten van 1 meter, vervolgens alle 30cm stukken en tot slot de 60cm delen. Het rood aangegeven wordt niet gebruikt.

Op de foto zijn onderaan driehoeken te zien, deze zijn uit de hoeken van de 30x40 cm (rood) gehaald. Deze zijn aangebracht om stevigheid aan te brengen, immer driehoeken zijn vormvast. De lengte van de driehoek is 10cm, de hoogte 5cm.

 

Boorpatroom zijkant.

Boorpatroon zijkanten.

De gaten zijn eerst met een 3 - 3,5mm boor geboord en daarna met een 4mm boor op breedte gemaakt. Vervolgens zijn de gaten met een verzinkboor aangeschuind zodat de schroeven verdiept weggeschroefd worden. Om splijten van de dragers te voorkomen is het verstandig om ook deze voor te boren, wellicht met een 2,5mm boortje. De gaten in de zijkanten zijn 4mm geboord omdat dan de zijkant goed tegen de dragers aan getrokken wordt.

Samenstellen van de transportkar.

De gaten zijn geboord en de platen zijn aan de zijkant geschuurd. Alvorens te gaan schroeven wordt op de deelrand/plakrand houtlijm aangebracht. Na het schroeven zie je de overtollige lijm tussen de plakrand weggeperst worden. Deze gelijk weghalen, dit voorkomt langere nawerktijden (krabben). De dragers worden met de 50mm schroeven aan de zijkanten geschroefd. Aan de onderkant worden de driehoeken gelijmd, deze goed aandrukken.

De bokwielen worden 7cm uit de voorkant/achterkant geplaats,.het hart komt op ongeveer 10cm. Zijdelings komt de bevestigingsplaat tegen de driehoeken. De zwenkwielen kunnen nog geheel rondgedraaid worden. De gaten worden afgetekend en waar de schroef komt wordt het schroefgat voorgeboord (2,5mm, niet geheel door de plaat heen). Bij het vastzetten worden de 20mm schroeven en de M4 carrosserieringen gebruikt.

Later is er met een afdeklijst een rand om de bovenste plank gezet (spijkertjes). Dit voorkomt het eraf rollen van los staande wagonnetjes. De rand boven het blad is ongeveer 1 cm.

Afwerking.

Alvorens het geheel samen te stellen zijn de zijkanten en hoeken geschuurd. Na het in elkaar zetten kan er voor gekozen worden om het geheel in een kleurtje te zetten, of je laat het gewoon zoals het is.