Massoth.

Als je wilt beginnen met digitaal rijden dan moeten de locomotieven digitaal uitgerust zijn of digitaal omgebouwd worden. Massoth heeft een aantal decoders voor locomotieven, decoders met geluid en decoders zonder geluid. De decoders met geluid zijn van het type LS en XLS, de decoders zonder geluid zijn van het type M, L, XL en XXL. Technisch zijn de decoders met elkaar te vergelijken, het verschil zit in het te leveren motorvermogen, met of zonder geluid en het aantal functieuitgangen. Voor de centrale maakt het geen verschil welke decoder hij moet benaderen.

Als alle locomotieven digitaal uitgevoerd zijn dan is er een digitale centrale en een Navigator (handregelaar) benodigd. Met de navigator zijn de locomotieven, functiedecoders, wissels, etc, te bedienen en te programmeren. De navigator is er in draad- en in een draadloze uitvoering. Er zijn twee type centrales, één van 8A en één van 12A. Functioneel zijn ze aan elkaar gelijk, wat nog wel verschilt is dat de 8A uitvoering geen ingebouwde transformator heeft en de 12A heeft een ingebouwde transformator. Om nog meer vermogen op de baan te krijgen worden boosters gebruikt. Deze boosters verzorgen de voeding op een aangesloten, maar elektrisch geïsoleerd, traject. De regeling merkt er niets van als de trein in dit gebied komt omdat de trein nog met dezelfde navigator bediend kan worden. Het heeft geen zin om een extra booster te nemen als alle treinen bij elkaar op één trafo of boosterdeel rijden. De baan moet zo verdeeld worden dat de treinen ook verdeeld over de trafo en booster rijden.

Naast het rijgebeuren zijn er decoders om de wissels te schakelen, om schakelcontacten weer te geven en om te detecteren of een spoor bezet is. Met een speciale PC-module kan de decoder met de computer geprogrammeerd worden en via deze module zijn de beschikbare geluiden in de geluidsdecoder laden.      

Let wel: dit worden geen handleidingen maar principepunten. Handleidingen zijn bij Massoth/downloadcenter te vinden.

Decoders.

8152001 Functiedecoder eMotion 8FL.

De 8FL is een 8 kanaals functiedecoder. Met deze decoder kan binnenverlichting, tafelverlichting, sluitverlichting, etc  in wagons geschakeld worden. Tevens zijn er twee servo-uitgangen beschikbaar.

 

8152501 Servodecoder eMotion 8FS.

De 8FS is een servodekoder met 6V uitgang voor de servo en 8 geschakelde uitgangen. De decoder kan op een eigen adres geprogrammeerd worden.

 

 

Lokdecoders zonder geluid.

8154501 Emotion M. 

V2.3    (v220)

 

8154001 Emotion L

V2.3    (v100)

 

 

8150001 Emotion XL

V2.3    (v200).

 

 

 

8153001 Emotion XXL

V2.3    (v200)

 

 

                                                                  Massoth configuratie 2.3 (voor M t/m XXL).

De lokdecoders zonder geluid zijn technisch aan elkaar gelijk. Wat kan verschillen zijn de aantal functieuitgangen en de te leveren motorstroom (zie de tabel). Ook zijn deze decoders technisch gelijk aan de decoders met geluid, met uitzondering het geluid natuurlijk. (CV-tabel versie 1.0)

Lokdecoders met geluid.

82nnnnn Emotion S

V2013

 

 

82nnnnn Emotion LS

 V2.3    (v220).

 

 

 

82nnnnn Emotion XLS

V2.5   (v120 soldeer)     (v200).

 

 

In de decoders zijn een aantal geluiden opgeslagen, afhankelijk wat bij de bestelling wordt opgegeven. De geluiden zijn naderhand aan te passen door de leverancier of gewoon thuis. Met de PC-interface is de decoder te programmeren en zijn er eigen geluiden in te zetten. Vindt je je eigen motorgeronk beter als die door Massoth geleverd is, dan zet je deze erin. Functioneel zijn de decoders met geluid gelijk aan de decoders zonder geluid.

               LIJST MET DECODEERS, welk geluid en welke lok.

 

LG 55026

Bij digitaal voorbereide locs wordt vaak gebruik gemaakt van de LG-55026 adaptorkabel. Dit is een adapterkabel waarbij de verlichting en de functie F1 in één connector aangesloten worden op de voorbereidingsadapter in de lok.

Aansluitschema      Aansluitschema met M-decoder

 

Welke decoder kiezen.

Welke decoder je moet kiezen is een zaak van voor welke lok de decoder wordt toegepast. Zo kunnen in de Stainz en veldloks een kleine decoder (M, L, LS) ingebouwd worden. Heb je echter een zwaardere lok maar deze heeft wel één motor dan wordt toch aangeraden om een zwaardere decoder toe te passen (XL, LS, XLS). Heb je van die grote Amerikaanse loks dan is de XXL-decoder een aanrader. Het is niet zo dat als er twee motoren geplaatst zijn dat je dan twee decoders nodig hebt, er zijn merken die dit voorschrijven. Bij Massoth is één decoder voor een lok met twee motoren voldoende. Om het vermogen van een lok te bepalen dan wordt ongeveer 1A per ingebouwde motor berekend en totaal 0,5A voor de overige functies (verlichting, rookgenerator etc).  Ook hebben enkele decoders een servomotor uitgang. Met de servo kunnen bewegende objecten aangestuurd worden. Een voorbeeld is het op en neer laten gaan van de pantografen bij de E-loks..

Spanningsbuffer.

Met de spanningsbuffer zijn de kleine schokjes, ten gevolge van slecht contact, op te lossen. Met een spanningsbuffer kan de lok zonder railspanning een klein stukje rijden zodat slechte railcontacten niet tot weinig opvallen.

                                8151001 Spannungspuffer (niet meer leverbaar okt-2013)

 

 

8151601 Powercap Micro

 

 

8151701 Powercap Maxi

 

 

 

Programeren van de decoder.

8175001 PC modul.

 

 

 

 

 

De centrale, Booster, voeding en Navigator.

Het belangrijkste deel bij de digitale spoorbaan is de centrale. De centrale alle commandosignalen op de rails zodat de navigator kan communiceren met de lok, de wisseldecoders en wat er verder bij komt kijken. De navigator is te krijgen in de uitvoering met draad en in de draadloze uitvoering. In de draadloze uitvoering zijn er twee typen, nl: een type waarbij de antenne in de navigator is verwerkt en een type met een uitwendige draadantenne. Voor een groter of beter bereik is de navigator met draadantenne aan te bevelen. Bij weinig of geen belemmeringen in het signaalveld is de uitvoering met ingebouwd antenne voldoende (30m). De draadloze navigator wordt gevoed door een batterij (3* standaard AA batterijen). Zijn de batterijen leeg dan kan er altijd een draadverbinding met de centrale gemaakt worden.

De tabel geeft de componenten weer die benodigd zijn voor de Massoth digitale aansturing.

                   
  Functie Centrale Boosters Voeding Ontvanger Dimax Navigators  
  Type Dimax 1210Z Dimax 1203B Dimax 1200T Dimax Draad Draadloos Draadloos+  
  art.nr 8136501 8141001 8235501 8133001 8134001 8134501 8134601  
  Trafo nee nee 110-240V          
  Uitgangsspann.     24V          
  Spanning 14-22V 14-22V            
  Stroom 12A 12A 13A          
  Uitg. circuits 1 3            
  I-begrenzing 4-7-12A              
  I-program.rail 2A              
  Systeemconn. 6 2            
  PC-besturing ja              
  Max op centr.   4            
  PC-interface RS232+USB              
  MZS-comp.   I-II-III (I?)   III        
  Bereik       30/100m*   30/100m*    
  afm          L 170 170 170          
  B 100 100 80          
  H 245 245 245          
  prijs € 669 € 443 € 240 € 105 € 200 € 249 € 267  
                 
  Set-1 Centrale+Voeding+Navigator(draaad)   € 1.109      
  Set-2 Centrale+Voeding+Navigator (draadloos) € 1.263      
  Set-3 Centrale+Voeding+Navigator (draadloos+) € 1.281      
                 
  Set-4 Set-1 + Booster     € 1.552      
  Set-5 Set-2 + Booster     € 1.706      
  Set-6 Set-3 + Booster     € 1.724      
                 
  Bereik:  30 meter in gebouwen, 100 meter in het vrije veld.     nov-13  

 

8136501 Dimax 1210Z Centrale.

 Blijkbaar heeft Massoth de centrales 800Z en 1200Z samengevoegd tot deze nieuwe centrale. De nieuwe centrale heeft de afmetingen van de 800Z en het vermoge van de 1200Z. Zo had de 1200Z een eigen voedingsdeel en moet bij deze nieuwe centrale een losse voeding gekocht worden. Dit kan het netdeel 1200T zijn of voor de kleinere banen een alternatief, bv een ringkerntrafo van 6,2 ampere 18V~.

Handleiding vorige:

Dimax 800Z v2.31     Dimax 1200Z v2.0     Dimax 1210Z v2.4

 

8141001  Dimax 1203B Booster.  Handleiding vorige: Dimax 1200B

Om meer vermogen op de baan te krijgen wordt een booster gebruikt. Waar aan gedacht moet worden is dat het geen zin heeft om een booster te plaatsen als men steeds met alle treinen in hetzelfde verzorgingsgebied rijdt. Om het vermogen te verdelen wordt de baan in twee of meer delen verdeeld door de rails totaal elektrisch van elkaar te isoleren. Elk deel krijgt zijn eigen booster(uitgang) om voor het rijvermogen te zorgen. Let wel: 1 deel wordt al door de centrale van rijvermogen voorzien. De baan moet zo verdeeld worden dat de treinen ook zo goed mogelijk verdeeld over de boosters rijden.

De 1203B booster heeft drie uitgangen van 4 Ampere. Het voordeel hiervan is dat je drie stroomkringen kan voeden vanuit deze booster. Ook wordt deze booster wel gebruikt bij keerlussen en stoptrajecten.

 

8235501  Dimax 1200T Netdeel

Nog geen handleiding (nov-2013)

 

 

 

 

Voor kleinere banen kan een transformator genomen worden met minder vermogen. Als voorbeeld neem ik de Conrad-ringkerntransformator van 2*18V 230VA, te verkijgen bij Conrad onder bestelnummer 518470 .

De centrale mag ook gevoed worden met een wisselspanning van 18V~.

 

 

8134001, 8134501, 8134601, Dimax Navigator

In enkele teksten (ook buiten dit hoofdstuk) heb ik de navigator ook wel handheld genoemd.

 

 

8133001  Dimax ontvanger.

Benodigd bij 8134501 en 8134601.