LGB    Digitaliseren Harz 66 9001.

Lok #6, LGB 2080 Harz 66 9001.

Deze lok had een geluidskaart in analoog bedrijf. Dit geluid was best goed te noemen. Toch is besloten om een Massoth XLS geluidskaart te installeren.

De Harzlok is kaal en schoon gemaakt. Er was wat in af gesoldeerd in de lok en dit is zo goed mogelijk verwijderd met soldeerbout en tinzuiger. De koolborstels tegen de wielen zijn vernieuw zodat het contact weer optimaal is. De lampen zijn verwijderd en vervangen door LED-verlichting, we blijven energiezuinig. De eigenlijke reden is dat de LED feitelijk niet stuk gaan en de gloeilampjes wel. De rookgenerator is omgeruild voor een rookgenerator voor digitaal bedrijf. Daar de wielbasis lang is en de contacten vernieuwd zijn komt er geen 'spannungspuffer' in. Er wordt vanuit gegaan dat bij wissels de wielen contact blijven houden met de rails.

 

De geluidskaart is op het loden blok gemonteerd en aangesloten op de strips van de motor en stroomopnemers. De potmeter (volumeregelaar) is op die positie geplaatst daar waar eerst de 9V batterij geplaatst werd. In de lokbehuizing is op deze positie een afneembaar kapje geplaatst.

De potmeter is hier geplaatst omdat deze dan op een vaste positie staat, onafhankelijk van het afnemen van de kap. Door het genoemde afneembare kapje is de potmeter toch goed bereikbaar.

 

 

 

Het elektrische schema van de Harz-lok (druk op het schema voor een vergroting).

De pinconfiguratie van de 8 polige connector (conrad: 741256).

  1. Zwart    Decoder GND
  2. Bruin     F2
  3. Rood     Decoder +
  4. Oranje   Licht voor
  5. Geel      Licht achter
  6. Groen    Licht binnen + aansluitbus achterzijde
  7. Blauw    F1 - rookgenerator
  8. Paars     F3

 

Naast de print is de 8 polige connector geplaatst (zie schema). Op deze connector zijn de uitgangen van de decoder aangesloten. De connector bevat pinnen voor het licht en de rookgenerator in de kap. De twee vaste LED's vooraan de lok zijn direct op de decoder aangesloten.

Waarom is deze connector geplaatst? Bij het afnemen van de kap kan de kap makkelijk los gekoppeld worden van het onderstel. Bij bijvoorbeeld proefdraaien of aanpassingen heb je dan geen last van de kap.

 

 

 

 

 

Alle draden van de verlichting is samengebracht naar de kabel die op de connector wordt aangesloten. De contactdoos op de achterzijde van de lokkap is gekoppeld aan de binnenverlichting. Wellicht zal deze ook op een andere uitgang van de decoder aangesloten kunnen worden. Dit is een keus wat je maakt.

De gehele verlichting is vervangen door LED-verlichting. Als voorschakelweerstand is een weerstand van 1k5 gebruikt.

De kap is aangesloten. De connector voor de verlichting en de rookgenerator en de connector voor de luidspreker zijn ingeplugd. Dus door twee connectors los te halen is de gehele kap van het onderstel te ontkoppelen.

Na het weer in elkaar zetten van de lok is de decoder opnieuw geprogrammeerd. Het adres is op 6 gezet, de lok is alleen geschikt voor digitaal bedrijf en de stappen staat op 28/128. De stappen staat bij aanschaf van de decoder op 14. Bij het rijden op 14 stappen reageert de verlichting niet op de verlichtingstoets van de LENZ-handheld. Ook gaat de verlichting alleen aan als er een even stap is gekozen op de handheld. Dus bij het stapsgewijs versnellen gaat bij elke stap de lamp uit en bij de volgende weer aan. Middels CV200 op 255 te zetten weet de decoder dat er een potmeter is aangesloten. Normaal staat CV200 tussen de 1 en de 64 (64 is hard) en reageert de decoder niet op de potmeter. Ook zijn de geluiden op de functietoetsen geherrangschikt. De remmen zijn naar hogere functietoetsen gebracht.

 

Exploded Vieuw:        LGB 2080

Info decoder:              Massoth XLS decoder

                                  CV lijst Harz 66-9001