LGB    Digitaliseren D10 groen.

Lok #5, LGB 2090 Werklok D10 (groen).

De werklok is een simpele lok zonder toeters bellen en verlichting. De lok heeft één nadeel en dat is dat 1 van de motorpolen direct is verbonden met de stroomafnemers op het spoor en op de wielen. Dit moet voor het aansluiten van de decoder verholpen worden..

Het motorappartement is open gehaald (zie D10 oranje) en aan de motor is een gele draad gesoldeerd. Het geheel is geïsoleerd t.o.v. de aansluiting van de stroomafnemers. Het voordeel voor mij was dat de lok niet werkte en toen ik de lok openhaalde was er al een draad aan de motor gesoldeerd. De soldeerlip van de motor was half verdwenen en deze heb ik verder ingekort en van soepele draad voorzien.

In de bodemplaat zijn gaten gemaakt om de motor- een stroomafnemeraansluiting te kunnen bereiken. Het is niet een mooi rechthoekig gat geworden. Is dat erg? Nee, want je ziet het nooit weer terug.

 

 

 

 

De decoder is aangesloten en de gele draad uit het motorappartement en de gele draad van de decoder worden aan elkaar gesoldeerd.

 

 

Zo ziet het eruit als alles weer gemonteerd is. de aansluitingen zijn met een punttang bereikbaar. Dit is nodig als de decoder vervangen moet worden. Dit in tegenstelling bij de D10-oranje.

 

 

 

Het aansluitschema van de M-decoder.

 

De decoder is met bijgeleverd tweezijdig plakband op het loden blok geplakt.

Technisch is de lok nu klaar, de kap kan er weer op.

De lok heeft geen werkende verlichting maar je zou wellicht in de cabine een lampje kunnen plaatsen.

Het adres is op 5 ingesteld, de rijstappen op 28/128 en de lok is alleen geschikt gemaakt voor digitaalbedrijf.

 

 

 

Exploded-Vieuw:    LGB 2090

Info decoder:         Massoth M-decoder.         Handleiding

                             Massoth M-decoder conf.   CV register

                             D10 CV-lijst