LGB    Digitaliseren D10 oranje.

Lok #4, LGB 2090 Werklok D10 (oranje).

De oranje werklok D10 is een simpele lok zonder toeters bellen en verlichting. De lok heeft één nadeel en dat is dat 1 van de motorpolen direct is verbonden met de stroomafnemers op het spoor en op de wielen. Dit moet voor het aansluiten van de decoder verholpen worden.

Een probleem met deze lok is dat de lok tijdens het rijden hupt. Wat is dat nu weer! Het lijkt erop dat de lok bij het rijden steeds iets opgetild wordt of iets stotterd. Wellicht wordt er een mankementje gevonden tijdens het inbouwen van de decoder.

 

 

Eerst moet de kap eraf.

De motorkap zit met één schroef aan de voorkant vast en aan de achterkant geklemt onder de cabine. Draai de schroef aan de voorkant los maar niet eruit. Druk op het bolletje in de midden en trek de kap omhoog. De kap is nu aan de voorkant los en kan nu weggenomen worden. De cabine zit met twee schroeven aan de onderkant vast. Draai deze los en pak de cabine eraf. Het geheel is nu gedeeld. De machinist mag blijven staan.

Dan gaan we de wielen en tandwielen bekijken.

Draai de vier schroeven aan de onderkant uit de motorkast en verwijder de plaat. In het midden zien wij de stroomopnemers die over de rail gaan. Deze kunnen nu uitgenomen en zonnodig vernieuwd worden. De vier koolborstels die de stroom van de wielen afnemen zijn ook duidelijk zichtbaar. Deze worden met wasbenzine schoongemaakt.

Bekijken we de tandwielen dan zien wij dat deze versleten zijn. Dit is de mogelijke oorzaak van het stotteren van de lok. Wat nu? In de voorraad liggen nog twee wielen van een slooplokje echter op deze wielen kunnen de drijfstangen niet gemonteerd worden. Het voordeel wel is dat de tandwielen goed zijn. Deze wielen worden bij het in elkaar zetten gemonteerd  en is het even jammer dan dat de drijfstangen niet gemonteerd kunnen worden. Het goed rijden is even belangrijker dan de drijfstangen.

 

 

 

De motorkast onder de lok weghalen en de aansluiting maken.

Door de platen van de koppelingen los te schroeven (beide kanten) komt het motorhuis los van de bodemplat. Draaien we het motorhuis om dan zien wij de draadbrug die de verbinding maakt tussen de stroomopnemers en de motor. De verbinding van de andere stroomopnemer naar de motor gaat direct en dat behoeft een beetje aandacht bij het inbouwen van de decoder.

De motor zoals deze origineel in het motorhuis geplaatst is. Geheel links is de strip van de motor tegen de aansluitpin te zien. Dit wordt straks de groene draad. Daarnaast zit de pin van de stroomafnemers, dit wordt straks de bruine draad. Op deze pinnen zat de groene draadbrug origineel gemonteerd. Het witte draadje is vervuiling (vergeten weg te halen).

Rechts van het wormwiel zien we de strip van de motor tegen de pin van de stroomafnemers zitten. Dit is iets wat we niet willen. De pin moet de witte draad krijgen en de motorstrip de gele.

Nu komt een beetje durf naar boven. We gaan de gele draad aan de motorstrip solderen en knippen het einde van de strip eraf. Beide delen zijn elektrisch gescheiden en we hebben de aansluiting voor de decoder veilig gesteld.

In de afgenomen bodemplaat wordt rechtsonder een gat geboord om de gele draad doorheen te halen. Deze plaat kan nu weer geplaatst worden. Na het monteren worden de groene, bruine en witte draad middels de stekker op pinverbinding gemonteerd.

Het weer in elkaar zetten en plaatsen van de decoder.

Het motorhuis is weer gemonteerd en vastgezet met de grondplaten van de koppelingen. De vier draden zijn door de bestaande opening gestoken (bij de groene D10  lok is een opening achter het loden blok gemaakt). De cabine is gemonteerd en de draden zijn door een bestaande opening naar voren gelijdt.

De draden zijn aan de decoder gesoldeerd. Het witte is het restant van het dubbelzijdig plakband warmee de decoder eerder in de Schoema vastgezet is.

Het aansluitschema is van de Massoth L-decoder, maar deze is als aansluiting identiek aan de Lenz 55020.

De decoder is vastgeplakt met dubbelzijdig plakband. Om de decoder voldoende ver van het loden blok te krijgen zijn er 4 lagen dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt.

De kap erop, tegengesteld zoals boven omschreven staat en de lok is klaar.

 

Als de lok klaar is wordt het juiste adres in de decoder gezet (zie CV-list).

 

 

Exploded-Vieuw:    LGB 2090

D10 oranje, CV-lijst:  CV-lijst D10 oranje (op basis van de Massoth-L decoder).