LGB    Digitaliseren RuK 215-901-5.

Lok #3, LGB 28515 Diesellok  van de RK 251-901-5 (blauw).

Deze lok was van fabriek af voorzien van een digitaaldecoder. Deze decoder is vervangen door een Massoth XLS decoder. Wellicht was het mogelijk geweest om een soundkaart op de bestaande decoder te pluggen maar hier is niet voor gekozen.

Onder de cabine is een print met koperbanen geplaatst om zo de electrische koppelingen mogelijk te maken tussen voor en achter. Alle draden worden rechtstreeks op de decoder aangesloten, dus zonder tussenkomst van een connector. De lok krijgt geen powerbuffer omdat beide wielstellen voorzien zijn van stroomopnemers. Verwacht wordt dat bij wissels en eventuele kleine railvervuilingen de lok hier geen hinder van heeft. De bestaande lampen zijn niet vervangen door LED-lampen, de lampen zijn nog zo nieuw dat dit niet nodig is. Gaan ze stuk dan komen er LED's in.

Het electrische schema van de lok is niet uitgebreid of moeilijk te noemen. De printplaat onder de cabine is niet meegenomen in het schema, de printplaat is in principe niets anders dan een verlengstuk van het draadje. De draadkleuren zijn de kleuren zoals deze op de decoder zijn aangesloten. Op de lok zijn aan weerszijden contactdozen geplaatst, deze zijn niet aangesloten bij het inbouwen van de decoder.

Het elektrische schema van de Rugenlok.

De lok opengemaakt en we zien de originele decoder en de printplaat. Ook zien we de ruimte voor het plaatsen van een luidspreker. De kap is n geheel en zit met 8 schroeven aan de onderkant vast.

 

 

 

 

 

De lok is leeggehaald en nu kan de luidspreker en de XLS decoder geplaatst worden. De printplaat met koperbanen die onder de cabine doorgaat is blijven zitten.

 

 

 

 

 

De decoder is geplaatst en aangesloten. In het lodenblok zijn gaten geboord om de schroeven van de decoder te kunnen indraaien. Om de luidspreker vast te zetten is in de schuur gezocht naar de passende schroefjes ( en gevonden ook nog ).

De luidspreker is middels de print aangesloten op de decoder.

 

 

 

 

Een plaatje van de XLS-decoder in de lok.

Behalve de achterverlichting zijn alle verdere aansluitingen op de groene print aangesloten. De motor van de achterkant is gelijk met de draadjes van de decoder op de groene print gesoldeerd. De rode draad die boven in beeld is is van de connector aan de buitenkant van de lok. Deze wordt niet aangesloten op de connector. De achterverlichting is de zwarte draad en deze is gelijk op de XLS-decoder aangesloten.

 

 

 

Bij het testdraaien bleek dat de wielen de andere kant op draaiden dan de gekozen richting, de lampen branden wel voor de gekozen richting. De gele en groene draad op de decoder omgedraaid en toen klopte de rijrichting en de verlichtig.

Toen de decoder op de programmeerunit uitgelezen werdt bleek dat de rijrichting op 'inverse' te staan, dus het foutief draaien van de wielen had softwarematig gewijzigd kunnen worden. Hoe kan dit zult U zich afvragen? De decoder heeft eerst in de schoema gezeten en daar zijn de instellingen op gemaakt. Deze decoder is te groot voor de schoema, daarom is deze decoder omgeruild voor een LS decoder voor de schoema. De instellingen zijn voortijdig niet gereset en zo kom je dit nu weer tegen. Het werkt, de richting is goed en de verlichting is goed. In de CV kijst is te zien dat de regeisters CV51 en CV52 net de andere waarden bevatten dan origineel. In CV29 staat de waarde 3, dit houdt in dat de rijrichting op revers staat en dat het alleen voor digitaal bedrijf gebruikt wordt (zie tips). Als de decoder voortijdig gereset was geweest dan hadden we hardwarematig de decoder juist kunnen aansluiten.

 

Exploded Vieuw:                LGB28515

Info decoder, klik hier:        Massoth XLS decoder.

CV lijst van de rugenlok:     CV list Rugenlok.