LGB    Digitaliseren Schoema.

Lok #1, LGB 2060 Schoema lok1.

De Schoema was voorzien van een Lenz 55020 decoder met daarbij een geluidskaart voor de claxon. Deze decoder en geluidskaart zitten vanaf fabriek in de lok. Met functieknop 1 was alleen de claxon te activeren. De Lenz decoder en de geluidskaart worden uit de lok gehaald en worden vervangen door een Massoth LS decoder. Het geluid in de LS decoder is van een kleine diesellok. De Lenz decoder (55020) lijkt met name met de positie van de aansluitpinnen veel op de Massoth L-decoder. Doordat dit een kleine lok is wordt de lok voorzien van een 'spannungspuffer', dit maakt de lok minder gevoelig voor slechtere contacten.

Ik heb besloten om de decoder met een stekkerverbinding aan de lok te koppelen. Dit wordt een 8 polige connector, van het zelfde type als de vaak bijgeleverde 10 polig connector (Conrad: 8-polig 741256, 10-polig 741264).

De achterkap kan blijven zitten. De voorkap kan worden verwijderd door aan de voorzijde 2 schroeven los te draaien. Het dak van de cabine zit met een klikverbinding vast, dit is even proberen maar het moet lukken. De cabine zelf zit met 4 schroeven aan de onderkant vast, 2 achter de trapjes en twee zijn verstopt in de zwarte boxen (even zoeken met de schroevendraaier).

Linker foto: de Schoema lok met Lenz-decoder (groen) en de geluidskaart (bruin) voor de claxon.

 

 

 

 

 

Rechterfot boven: De oude decoders zijn verwijderd en de verlichting wordt vervangen door LED-verlichting. Als voorschakelweerstand voor de LED's worden weerstanden van 1k2 gebruikt (1k5 kan ook en het licht is softwarematig te dimmen (CV50)).

De decoder wordt aangesloten volgens de naast gegeven connectoraansluiting. De kleuren onder Decoder zijn de kleuren van de connectorkabel, de kleuren onder Loc zijn de kleuren van de overgebleven draden in de locomotief. De drie voorschakelweerstanden voor de drie LED's worden op de print van de connector gesoldeerd.

 

De LED's die de lampen vervangen zijn in de lamphouders gestoken. Denk om het binnenkapsel van de lantaarn, deze kan verdraaien. Als het kapsel verdraad is kan de lamp niet meer ingestoken worden. Met een klein spijkertjes is het kapsel wel weer terug te draaien.

Het electrische schema van de Schoema (klik op de afbeelding voor een vergroting).

In het bedradingsschema zijn de draden in kleur weergegeven, behalve de witte die is nu grijs. De luidspreker wordt aangesloten op de betreffende connector aan de andere kant van de decoder.

Links de LS-decoder zoals deze uit de doos komt. De bijgeleverde stekker voor de verlichting is ingeplugd (maar moet er weer uit). Rechter foto: alle draden van de LS decoder zijn verwijderd en de connector is volgens bovenstaande tabel aangesloten (let wel: dit is niet noodzakelijk want de bekabeling is ook rechtstreeks op de decoder aan te sluiten). Linkerfoto is bovenzijde print, rechterfoto is onderzijde print.

In de lok is op het voorste loodblok een printje geschroefd met de printconnector en de drie voorschakelweerstanden voor de LED-verlichting. De draden in de lok zijn aangesloten onder de print. Links op de foto is de LED van de binnenverlichting te zien. Op de rechterfoto is de powerbuffer met dubbelzijdg plakband op het loden blok geplakt. Deze zal eerst onder het dashbord in de cabine geplaatst worden maar daarvoor is net te weinig plaats. Nu kunt U ook begrijpen waarom deze uit het assortiment is genomen en is vervangen voor een kleinere (zelf had ik deze ook wat kleiner verwacht). Op de plaats waar de powerbuffer nu gemonteerd is zou eerst de LS-decoder komen.

De aansluiting van de powerbuffer op de LS-decoder.

BC        Stuurdraad    wit

Dec+    Decoder +    rood

DEC-    Decoder -    zwart

 

De buffer werkt in zowel analoog als digitaal bedrijf. In analoog bedrijf wordt de decoder gestopt nadat het geluid is uitgezet. In CV 130 kan de afschakeltijd ingesteld worden. Bij digitaal gebruik van de lok is het sterk aan te raden om het analoog bedrijf uit te schakelen. Dit uitschakelen gaat middels CV29 door bit 2 op 0 te zetten (zie tips). Bij digitaal bedrijf wordt de afschakeltijd in CV 129 ingesteld.

 

 

De luidspreker is aan het dak geplakt en van een kunststofring is een soort klankkast gemaakt. Het geluid buiten de lok valt iets tegen. Er is van alles geprobeerd om dit te verbeteren.

Voor het lijmen is witte montagekit gebruikt.

 

 

 

 

Decoder en cabine geplaatst.

De docoder is ingeplugd en de cabine is geplaatst. Onder het dashboard is ruimte gemaakt om de decoder er langs te geleiden. De machinst die in de cabine stond is verwijderd omdat voor hem geen ruimte meer is. Hoofdveroorzaker voor het verwijderen is de luidspreker en niet de decoder. Nu alles aangesloten en ingebouwd is kan de decoder getest en zo nodig geherprogrammeerd worden.

Exploded Vieuw:    LGB 2060

Info decoder,         Massoth LS-decoder.

                             CV-lijst origineel

                             CV-lijst schoema