LGB Digitaliseren locs.
Bij een digitale baan behoren ook digitale locs. Een lok kun je digitaal gestuurd kopen of je kan er zelf een decoder inbouwen of in laten bouwen. Wanneer laat je een decoder inbouwen? Als de lok niet digitaal is of als je digitale loc geen geluid heeft en je wilt er toch geluid uit krijgen. Is het inbouwen van een decoder moeilijk? Ja en nee, Ja als je niet handig bent in draadjes, in het aansluitschema lezen en in sommige gevallen het solderen. Nee, als je in alles wat net genoemd is wel handig bent. Het is ook een pré als je niet te benauwd bent om de lok mechanisch aan te passen op de decoder. Soms zit er net iets in de weg wat even weg moet, bv op het blok van lood. Ook moeten er gaatjes komen om de schroeven in te draaien om de decoder op zijn plaats te houden.
Ik heb gekozen om de loks te voorzien van Massoth-decoders met uitzondering van de oranje D10 lok. De oranje D10 lok krijgt een Lenz 55020 decoder die uit de Schoema afkomstig is. De beide D10 dieselloks krijgen decoders zonder geluid. De Schoema had een Lenz 55020 decoder en een geluidskaartje voor de claxon, deze wordt vervangen door een Massoth LS decoder met dieselgeluid. De Stainz-nr2 heeft een analoge geluidskaart waar zo een Massoth-L decoder op geplaatst kan worden, ook dit wordt vervangen door een Massoth-LS decoder met stoomlok geluid. De Rügenlok 251-901-5 en de Harzlok 66-9001 krijgen een XLS decoder. Op voorhand zijn de adressen aan de loks gegeven.
Overzicht van de type Massothdecoders (geen functiedecoders).
Functie | Rijdecoders | Geluid | Rij- en geluiddecoders | ||||||
Type | e-Motion M | e-Motion L | e-Motion XL | e-Motion XXL | e-Motion S | e-Motion LS | e-Motion XLS | ||
Versie | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 2013 | 2013 | 2.5 | ||
art.nr | 8154501 | 8154001 | 8150001 | 8153001 | 82….. | 82….. | 82….. | ||
adressen | 10239 | 10239 | 10239 | 10239 | 10239 | 10239 | 10239 | ||
Geluid | nee | nee | nee | nee | ja | ja | ja | ||
volume | ja | ja | ja | ||||||
Motoren | 1 | 1 | 2 | 4 | nee | 1 | 2 | ||
Motor tot. (A) | 1,2 | 1,8 | 3,5 | 6 | 1,5 | 3 | |||
Decoder (A) | 1,8 | 2,5 | 4 | 8 | 2,5 | 4 | |||
Licht | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Functie | 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | 6 | 8 | ||
Buffercontr.(*) | A5 | A5 | A5 | A5 | BC | BC | BC | ||
Servo | A3 | A3+ | A3 | A3 | A7 | A7 | F7 | ||
Takt | nee | nee | nee | nee | 2 | 2 | 2 | ||
Reed | nee | nee | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
NMRA DCC | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ||
MZS | I-II-III | I-II-III | I-II-III | I-II-III | I-II-III | I-II-III | I-II-III | ||
Analoog | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ||
afm L | 27 | 55 | 50 | 65 | 35 | 53,5 | 60 | ||
B | 14 | 25 | 32 | 33 | 20 | 25 | 32 | ||
H | 6,5 | 14 | 12 | 16 | 12 | 15 | 18 | ||
prijs | 39,00 | 52,00 | 58,00 | 86,00 | 119,00 | 131,00 | 175,00 | ||
* Schakel het analoog bedrijf uit als er een spanningsbuffer geplaatst wordt (CV29 bit2=0) | |||||||||
Bij M, L, XL en XXL moet CV118 (A5) op 31 gezet worden (bij 8FL CV150). | |||||||||
Spanningsbuffer | 8151001 | 25,00 | Volumeregelaar | 8242010 | 7,99 | ||||
Spanningsbuffer-powercap micro | 8151601 | 49,95 | |||||||
Spanningsbuffer-powercap maxi | 8151701 | 69,99 | nov-13 |
Een overzicht van de eigen loks.
nr# | Lok | Kleur | Merk | Art.nr | Adres | Decoder | Rook 8310301 | Geluid | pot.meter 8242010 | Spannings puffer |
1 | Shoema 1 | Groen | LGB | 2060 | 1 | Massoth LS | volledig | ja | ||
2 | Stainz-2 (+ geluid) | Groen | LGB | 2010 | 2 | Massoth LS | ja | volledig | ja | |
3 | Diesel RüK 251-901-5 | Blauw | LGB | 28515 | 3 | Massoth XLS | volledig | |||
4 | Werklok D10 | Oranje | LGB | 2090 | 4 | Lenz 55020 | nee | |||
5 | Werklok D10 | Groen | LGB | 2090 | 5 | Massoth M | nee | |||
6 | Harz 66 9001 | Zwart | LGB | 2080 | 6 | Massoth XLS | ja | volledig | ja | |
7 | Rügendampflok 53Mh | Groen | LGB | 28002 | 7 | Massoth L | ja | Volledig | ||
8 | ||||||||||
9 |
Soundtabellen voor de decoders.
1. | Schoema nr1 |
LS |
Kleine diesellok | |
2. | Stainz 2 |
LS |
Kleine stoomlok | |
3. | RüK 251-901-5 |
XLS |
Diesellok BR218 | |
6. | Harz 66 9001 |
XLS |
Stoomlok Harz |
LIJST MET DECODERS, welk geluid en welke lok.
Voor de digitalisering van de loks zijn de volgenden kenmerken te onderscheiden.
1. Schoema LOK1:
Oude decoder en geluidskaart vervangen door een LS decoder.
Verlichting is vervangen door LED verlichting
De lok is voorzien van een powerbuffer
De decoder is aangesloten met een 8 polige connector.
2a. Stainz 2 (uitvoering 1)
Heeft een simpel geluidskaartje.
Is digitaal voorbereid, de Massoth-L decoder en de Lenz 55020 decoder zijn hier rechtstreeks op te pluggen.
De lok heeft een rookgenerator voor analoog gebruik.
2b. Stainz 2 (uitvoering 2)
Uitvoering 1 komt te vervallen (maar was wel interessant om te tonen).
De bestaande geluidskaart en printplaat worden gedemonteerd.
De lok krijgt een Massoth LS geluidskaart.
De verlichting wordt vervangen door LED verlichting.
De schakelaars in de cabine worden buiten werking gesteld.
De lok krijgt een powerbuffer voor betere rijeigenschappen.
De bedrading wordt rechtstreeks op de decoder aangesloten.
3. Rügense Diesellok 251-901-5.
Bestaande decoder wordt verwijderd en vervangen door een Massoth XLS decoder.
Printplaat onder cabine blijft bestaan.
Verlichting wordt niet vervangen.
4. Werklok D10 oranje.
Krijgt de Lenz 55020 decoder uit de Schoema LOK1
Isoleren van een motorcontact met de stroomopnemers.
Lok heeft geen verlichting.
5. Werklok D10 groen.
Deze lok krijgt de Massoth-M decoder.
Isoleren van een motorcontact met de stroomopnemers.
Lok heeft geen verlichting.
Aansluitingen in het motorhuis worden toegangkelijk gemaakt.
6. Harzlok 66-9001.
Bestaande geluiskaart en speaker worden verwijderd.
De lok krijgt een Massoth XLS geluidskaart.
De verlichting wordt vervangen door LED verlichting.
De kap wordt aangesloten met een 8-polige connector.
De analoge rookgenerator wordt vervangen door een rookgenerator voor digitaal gebruik.
7. Rügendampflok 53Mh (SOUND).
De lok heeft een geluidskaart.
De Massoth L-decoder kan rechtsreeks opgeplugd worden.
Datatransmissie moet serieel zijn.
(zie de hoofdstukken per lok).