SET-M in 2020  Bovenleiding

Besloten is deze baan met M-rail, die nog aanwezig is, te bouwen. Naast de nieuwe C-rail is een baan in M-rail een mooie aanvulling. De baan blijft handbediend, zomogelijk met de blauwe seinplaten, anders met de nieuwere witte.

         HOME         TAFELBOUW         BOVENLEIDING         SCENERY         TECHNIEK

                       

De bovenleiding.

De geplaatste bovenleiding (is anders dan het origineel).

De bovenleiding is niet volgens het ontwerp van het origineel geplaatst. Op de volledige rechte stukken zijn nu de lange bovenleidingdraden 7019 geplaatst. In het rangeergebied is alleen het aanrijdspoor van bovenleiding voorzien. Bij de seinen zijn de stopsecties niet uitgevoerd, alleen de bovenleiding van de binnenbaan en van de buitenbaan zijn elektrisch gescheiden en elk circuit heeft een aansluitmast. Zo is de bovenleiding wel operationeel en kunnen er twee treinen seperate geregeld worden (bij analoog gebruik).

De eerste bovenleidingmasten zijn geplaatst (28-12-2019).

Links en rechts is te zien dat het rechte stukken verdeeld zijn in 3 vakken voor de lange rijdraad 7019. In het origineel staan de maasten niet in lijn en is gekozen voor een andere verdeling.

 

 

 

 

 

 

Rijdraden hangen (3-1-2020).

De bovenleiding over de baan is nagenoeg gereed. Afgebeeld is de bovenleiding boven de bochtwissels. Aandachtspunt is dat de middelste masten niet te dicht op de andere rail komen. De kans is dan groot dat de doorgaande treinen tegen de masten komen.

 

 

 

 

 

Rijdraad boven de kruiswissel moet nog,

Dit is even een puzzelstukje hoe te gaan doen, aan welke kant van het kruisstuk 7277 komt de 7014, waar komen de compensatiestukken 7023, hangt het stevig genoeg boven de rail of gaat het uiteindelijk toch doorzakken.

 

 

 

 

 

Een blik over de baan met bovenleiding. De testtreinen staan bij het station.

 

Gebruik van de bovenleiding.

De pantograven tegen de bovenleiding.

Als je bovenleiding hebt dan moeten de pantograven probleemloos naar boven kunnen, ook al rijd je middels de rails. Met deze lok is getest of de rijdraad zo goed mogelijk in het bereik van de pantograven blijft. Ook heb ik ergens gelezen (heel lang geleden) dat je met de enkelbenige pantograaf (7219) de bovenleiding moet testen. Deze pantograaf zit bijvoorbeeld op de rangeerlok 3044.

Mast bij het station Blausee.

Bij het station kwamen we in de knoop met het perron en de bovenleidingmast. Daar nu de masten op het einde van het rechts stuk staan kwam deze op de plaats van het stationsperron!. De optie om de mast aan de andere kant van het spoor te plaatsen is bekeken maar dan staan er twee masten heel dicht bij elkaar en dat leek nergens op. Toen is besloten om op de plaats van de mast inhet perron een vierkant gat te maken en de mast hierdoor heen te monteren (schroefje los, doorsteken, schroefje vast). Het voordeel is dat de voet van de mast boven het perron uitsteekt, dat geeft gelijk een afwerking van het gat.

Ook aan de voorkant moet ruimte voor de mast gemaakt worden, dit wordt deels bedekt door de rail.

 

 

Lijst met gebruikte componenten.

Merk art.nr. Conrad Aantal Prijs Omschrijving
Marklin 7004   4   Bevestigingsbouten
Marklin 7009   49   Mast
Marklin 7012   2   Mast aansluitmast
Marklin 7013   12   Rijdraad hol- en nokstuk
Marklin 7014   11   Rijdraad holstuk 115mm
Marklin 7015   9   Rijdraad nokstuk 115mm
Marklin 7018   16   Rijdraad 270mm
Marklin 7019   14   Rijdraad 360mm
Marklin 7022   2   Rijdraad onderbreekstuk
Marklin 7023   11   Rijdraad compensatiestuk 115mm
Marklin 7277   1   Rijdraad kruising

 

Afbeeldingen van de componenten

7009-7012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7013

7014

7015

7018

7019

7022

7023

7277