KRUISBAAN (1970)
Het
baanontwerp uit 1970 is een ontwerp met een dubbele keerlus in het centrum van
de baan. Eigenlijk is het de vorm van een 8 hoe het spoor gelegd is. Het hart
van de 8 is een engelse kruiswissel. Staat deze wissel niet recht dan is het
eigenlijk weer een ovaal. Buitenom iss er één ovaal met aan de achterkant een
aantal wissels naar rangeersporen. Eigennlijk best wel een grappige baan op een
grondplaat van 125 x 325 cm. Er is hoogteverschil in de baan, zo liggen de
stationsporen van de buitenovaal lager dan de stationsporen van de binnenovaal.
Vanaf de vier rangeersporen op de heuvel.
De baan verdeeld in een tweeluik.
Het M-rail ontwerp van de 1970 baan, met rechts de lijst met
benodigdheden.
Het ontwerp in M-rail.
Voor de M-railnummers, klik hier.
Blauw is de buitenovaal, rood de binnenovaal. Groen zijn de opstelsporen en oranje zijn de sporen voor de keerlus. De andersgekleurde stukken in rood en blauw zijn de stopplaatsen voor de seinen. De bruggen en opritten zijn niet getekend in dit ontwerp. Waar welke rail geplaatst moet worden is uit het originele ontwerp te halen. Let wel dat op de korte stukjes links en rechts in de buitenovaal nog de passtukjes 5208 geplaatst zijn (5107-5208-5129). De originele plaat is iets kleiner in afmeting, deze is 320x115cm.
Het ontwerp in C-rail.
De baan is omgezet in de C-rail van Märklin. In eerste instantie is het een gelijkenis. De railplaatsing in het tekenen is iets kritischer dan de M-rail, praktisch zal dit geen probleem moeten geven. Er is één punt waarbij de zaag gebruikt moet worden en dat is op het korte keerlusspoortje links. Dit zijn allemaal korte bochten 24206 waarbij één of twee ingekort moeten worden. Twee stuks om de aansluiting zo goed mogelijk te laten verlopen. Een beetje handigheid is dus vereist.
Waar welke rail geplaatst moet worden staat in onderstaand ontwerp. Zie voor de kleuren de kleurkaart.
Hoe werkt dit. Bij de knop de kleurkaart staat welke kleur welke rail is. Kleuren worden dubbel gebruikt. Zo kan groen een bocht (24230) of een rechte (24064) zijn. Uitgegaan wordt dat wij nog wel het verschil tussen bocht en recht kunnen onderscheiden. Alle wissels, ontkoppelrails en stootblokken zijn wit, zo ook de bocht (24224). Het eerder besproken keerlusspoortje links is nu geheel geel, dit zijn allemaal kleine bochtjes van het type 24206.
In het eerste ontwerp is met kleuren de diverse baandelen aangegeven, in het tweede ontwerp is met kleuren aangegeven welke rail waar hoort.
Onderdelenlijst.
Kruisbaan | |||||||
Aantal | Artikelnummer | Beschrijving | Kleur | á (€) | Totaal (€) | ||
3 | Mä-24064 | Rechte 64,3 mm | groen | 4,29 | 12,87 | ||
2 | Mä-24071 | Rechte 70,8 mm | oranje | 4,29 | 8,58 | ||
8 | Mä-24077 | Rechte 77,5 mm | rood | 3,29 | 26,32 | ||
11 | Mä-24094 | Rechte 94,2 mm | geel | 3,29 | 36,19 | ||
2 | Mä-24107 | Bocht R1 7,5° | oranje | 3,29 | 6,58 | ||
18 | Mä-24130 | Bocht R1 30° | rood | 3,29 | 59,22 | ||
34 | Mä-24172 | Rechte 171,7 mm | lichtblauw | 2,99 | 101,66 | ||
49 | Mä-24188 | Rechte 188,3 mm | blauw | 2,99 | 146,51 | ||
7 | Mä-24206 | Bocht R2 5,7° | geel | 3,29 | 23,03 | ||
8 | Mä-24224 | Bocht R2 24,3° | wit | 3,99 | 31,92 | ||
6 | Mä-24230 | Bocht R2 30° | groen | 3,99 | 23,94 | ||
4 | Mä-24611 | Wissel links | wit | 39,98 | 159,92 | ||
8 | Mä-24612 | Wissel rechts | wit | 39,98 | 319,84 | ||
1 | Mä-24624 | Dubbele Kruiswissel | wit | 69,99 | 69,99 | ||
2 | Mä-24630 | Dreiwegwissel | wit | 77,97 | 155,94 | ||
2 | Mä-24671 | Geb. wissel links | wit | 39,98 | 79,96 | ||
2 | Mä-24672 | Geb. wissel rechts | wit | 39,98 | 79,96 | ||
10 | Mä-24977 | Rail einde met Stootblok | wit | 7,99 | 79,90 | ||
8 | Mä-24997 | Ontkoppel rail | wit | 24,99 | 199,92 | ||
1 | Mä-74613 | Gebogen oprit R1 | - | 14,99 | 14,99 | ||
1 | Mä-74620 | Vakwerkbrug 180mm | - | 14,99 | 14,99 | ||
1 | Mä-74636 | Boogbrug 360mm | - | 29,99 | 29,99 | ||
Totaal 2016 | 1682,22 | ||||||
Wat is er niet bij | |||||||
1 | Bouwplaat | Framewerk, balkjes etc. | |||||
2 | Scenery | Huisje, boompje, auto, gras. | |||||
3 | Treinen | Loks, wagens, wagons. | |||||
4 | Bovenleiding | Masten, rijdraad. | |||||
5 | Bediening | Transformator, drukknoppen | |||||
6 | Aansluiting | Draad en stekkers. | |||||
7 | Bruggen | Pijlers | |||||
8 | Seinen | Stopplaatsen, rangeersporen | |||||