KRUISBAAN (1970)

Het baanontwerp uit 1970 is een ontwerp met een dubbele keerlus in het centrum van de baan. Eigenlijk is het de vorm van een 8 hoe het spoor gelegd is. Het hart van de 8 is een engelse kruiswissel. Staat deze wissel niet recht dan is het eigenlijk weer een ovaal. Buitenom iss er n ovaal met aan de achterkant een aantal wissels naar rangeersporen. Eigennlijk best wel een grappige baan op een grondplaat van 125 x 325 cm. Er is hoogteverschil in de baan, zo liggen de stationsporen van de buitenovaal lager dan de stationsporen van de binnenovaal.

 

   

Vanaf de vier rangeersporen op de heuvel.

                                                                De baan verdeeld in een tweeluik.

 

Het M-rail ontwerp van de 1970 baan, met rechts de lijst met benodigdheden.

 

 

Het ontwerp in M-rail.

Voor de M-railnummers, klik hier.

Blauw is de buitenovaal, rood de binnenovaal. Groen zijn de opstelsporen en oranje zijn de sporen voor de keerlus. De andersgekleurde stukken in rood en blauw zijn de stopplaatsen voor de seinen. De bruggen en opritten zijn niet getekend in dit ontwerp. Waar welke rail geplaatst moet worden is uit het originele ontwerp te halen. Let wel dat op de korte stukjes links en rechts in de buitenovaal nog de passtukjes 5208 geplaatst zijn (5107-5208-5129). De originele plaat is iets kleiner in afmeting, deze is 320x115cm.

 

Het ontwerp in C-rail.

De baan is omgezet in de C-rail van Mrklin. In eerste instantie is het een gelijkenis. De railplaatsing in het tekenen is iets kritischer dan de M-rail, praktisch zal dit geen probleem moeten geven. Er is n punt waarbij de zaag gebruikt moet worden en dat is op het korte keerlusspoortje links. Dit zijn allemaal korte bochten 24206 waarbij n of twee ingekort moeten worden. Twee stuks om de aansluiting zo goed mogelijk te laten verlopen. Een beetje handigheid is dus vereist. 

Waar welke rail geplaatst moet worden staat in onderstaand ontwerp. Zie voor de kleuren de kleurkaart.

Hoe werkt dit. Bij de knop de kleurkaart staat welke kleur welke rail is. Kleuren worden dubbel gebruikt. Zo kan groen een bocht (24230) of een rechte (24064) zijn. Uitgegaan wordt dat wij nog wel het verschil tussen bocht en recht kunnen onderscheiden. Alle wissels, ontkoppelrails en stootblokken zijn wit, zo ook de bocht (24224). Het eerder besproken keerlusspoortje links is nu geheel geel, dit zijn allemaal kleine bochtjes van het type 24206.

In het eerste ontwerp is met kleuren de diverse baandelen aangegeven, in het tweede ontwerp is met kleuren aangegeven welke rail waar hoort.

 

Onderdelenlijst.

               
  Kruisbaan  
  Aantal Artikelnummer Beschrijving Kleur () Totaal ()  
  3 M-24064 Rechte 64,3 mm groen 4,29 12,87  
  2 M-24071 Rechte 70,8 mm oranje 4,29 8,58  
  8 M-24077 Rechte 77,5 mm rood 3,29 26,32  
  11 M-24094 Rechte 94,2 mm geel 3,29 36,19  
  2 M-24107 Bocht  R1 7,5 oranje 3,29 6,58  
  18 M-24130 Bocht R1 30 rood 3,29 59,22  
  34 M-24172 Rechte 171,7 mm lichtblauw 2,99 101,66  
  49 M-24188 Rechte 188,3 mm blauw 2,99 146,51  
  7 M-24206 Bocht R2 5,7 geel 3,29 23,03  
  8 M-24224 Bocht R2 24,3 wit 3,99 31,92  
  6 M-24230 Bocht R2 30 groen 3,99 23,94  
  4 M-24611 Wissel links wit 39,98 159,92  
  8 M-24612 Wissel rechts wit 39,98 319,84  
  1 M-24624 Dubbele Kruiswissel wit 69,99 69,99  
  2 M-24630 Dreiwegwissel wit 77,97 155,94  
  2 M-24671 Geb. wissel links wit 39,98 79,96  
  2 M-24672 Geb. wissel rechts wit 39,98 79,96  
  10 M-24977 Rail einde met Stootblok wit 7,99 79,90  
  8 M-24997 Ontkoppel rail wit 24,99 199,92  
  1 M-74613 Gebogen oprit R1 - 14,99 14,99  
  1 M-74620 Vakwerkbrug 180mm - 14,99 14,99  
  1 M-74636 Boogbrug 360mm - 29,99 29,99  
      Totaal 2016     1682,22  
               
  Wat is er niet bij          
  1 Bouwplaat Framewerk, balkjes etc.        
  2 Scenery Huisje, boompje, auto, gras.      
  3 Treinen Loks, wagens, wagons.        
  4 Bovenleiding Masten, rijdraad.        
  5 Bediening Transformator, drukknoppen      
  6 Aansluiting Draad en stekkers.        
  7 Bruggen Pijlers        
  8 Seinen Stopplaatsen, rangeersporen