Modelbaan ESKER Ontwerphistorie

In de bedenkfase kom je steeds tot wijzigingen, de eerste aanzet zal in grote lijnen bestaan blijven maar er komen steeds opmerkingen van derden, andere ideeen etc. die dusdanig zijn dat je deze wilt inplannen.

Ontwerp A. 1e ontwerp op basis van de 8 bruggenbaan, het station uit de bedenksels en de werkplaats. In eerste instantie liepen de sporen, die met een boog onder de bruggen doorgaat, ook recht. Om wat variatie in te brengen zijn deze wat meer omgeleid. Getracht wordt om de hellingspercentage van de sporen naar de bruggen rond de 2% te houden en zeker niet boven de 3% te komen.

Ontwerp B. Om meerdere treinen op te kunnen stellen is een schaduwstation geintroduceerd. Dit station is een verborgen sporenplan onder de rijbaan. Wel is een parallelrail zichtbaar aan de voorkant (op de tekening onder). Je kan dit deel van het schaduwstation dus opnemen in het rijplan.

Ontwerp C. Op zich is de baan vrij breedt. om de achterkant handmatig te bereiken als er iets is zal dus niet meevallen. Om de baan wat smaller te maken is de werkplaats (BahnbetriebsWerk) naar boven gebracht.. We hebben nu op drie niveaus's rijmogelijkheden, Hoewel de werkplaats meer een rangeerdeel voor stoomloks is kan dit toch als rijdeel opgemerkt worden.

Ontwerp D. De oprit van het schaduwstation rechts is nu tussen de hoofdsporen geplaatst. Dit om een betere aansluiting op de hoofdbaan te krijgen.

Ontwerp E. Rechts boven zijn een paar wissels aangebracht op nog beter/betrouwbaarder vanuit het schaduwstation op de hoodbaan te komen. De slinger die in ontwerp D aanwezig is, is nu recht. De rechter twee wissels zouden nog weggelaten kunnen worden, dan heb je niet meer de mogelijkheid om het schaduwstation als een aparte ovaal te beschouwen/gebruiken.

Ontwerp F is een kleine wijziging, het BahnbetriebsWerk heeft een extra spoor gekregen. Het spoor heeft de naam 'Opstelspoor rijtuigen' meegekregen. Op dit spoor kan de trein zijn rijtuigen parkeren als de lok voor een nieuwe rit klaargestoomt moet worden.

 

Ontwerp G wordt alleen maar vermeld en niet getoont. In het bruggendeel is de C-rail vervangen door K-rail. De reden hiervoor is dat er bruggen voor K-rail aanwezig zijn, deze bruggen zijn niet geschikt voor C-rail. Budgetair is het aantrekkelijker om de rail te wijzigen dan nieuwe bruggen aan te schaffen.

Ontwerp H is alsof je in de spiegel kijkt. de baan is gespiegelt zodat de bruggen nu links zijn en het BahnbetriebsWerk rechts. Dit na het zien van de lokatie waar de baan komt te liggen, in deze opstelling komt het beter uit.

Ontwerp I, de baan is best interesant, echter de wens is ontstaan om de baan wat eenvoudiger te maken. Vooral het deel tegen de achterkant is slecht bereikbaar, dit moet simpeler en beter bereikbaar.

Ontwerp J, Achterkant is simpeler gemaakt, dus minder kans op verstoringen en ontsporingen. Het bovenstation is via de rechterkant te benaderen, dus bij verstoringen is daar wel bij te komen.

Ontwerp K, linsk onder is smaller gemaakt om meer vloeroppervlakte vrij te krijgen, Rechts is het station naar buiten gebracht zodat deze wat hoger geplaatst kon worden. De twee opstelsporen rechtsonder zijn komen te vervallen. Ook zijn de stationsporen dichter bij elkaar gebracht. Hopelijk kan dit met de perrons van Faller (120191 of B-191)

Ontwerp L, De bovenste sporen zijn iets meer speels geplaatst. dit geeft iets meer variatie in het plan.

Ontwerp M, Baan met keerlussen. De baan heeft drie keerlussen en een zeer gevarieerd rijpatroon.

Ontwerp N, Dit ontwerp heeft ook drie keerlussen waarvan één aan de zijkant geplaatst is. Alle lastige rijstraten zijn vooraan geplaatst, of binnen handbereik.

Ontwerp O, dit is identiek aan ontwerp L. In dit ontwerp zijn de stations en de gebieden benoemd. Met dit ontwerp wordt doorgegaan.

Ontwerp P, Dit was versie v09 waarbij het station Winters meer naar het midden gebracht is, deze is nu meer centraal in het stadje gekomen. Op het rechte traject is ruimte voor huizenblokken gekomen.

Het huidige ontwerp, de bulp onder is iets ingekort. In plaats van 8 bruggen links komen er nu 6 (2x3). Dit geeft iets meer loopruimte op de zolder omdat dit deel net bij een doorgang naar de voorkant van de zolder geplaatst was.

Naar huidig ontwerp.

www.ab-treinen.nl