Modelbaan ESKER,  Foto's van de bouw (Druk hier voor de bouw van de tafel).

 

De rails zijn uitgelegd en met een potlood op het blad afgetekend. Dit om de positie van de achterste sporen in kaart te brengen. Voor het bouwen wordt de voorste plaat weer weggehaald. Zo kom je makkelijker bij het achterste deel.

Om een indruk te krijgen wat voor huizen er geplaatst kunnen worden zijn er een aantal huizenblokken geplaatst. Rechts een venixwijk en links het historisch stadsdeel met winkelstraat. De huizen rechts moeten nog bijgewerkt worden zodat deze vlak tegen de muur kunnen staan.

Dit deel met het station wordt verhoogd naar ongeveer 7 cm. Het spoor is alleen geschikt voor diesel en stoomtreinen, dus geen bovenleiding op dit deel. Het dubbelspoor ervoor blijft op het 0-niveau.

Bij het station komen twee armseinen van het oude type (7039). Het schakelen van de rijspanning gaat parallel aan de seinschakelaar (zie techniek, het armsein en hobbysein 74391). Dit om storingen van de verouderde contacten te voorkomen. Bij digitaal rijden wordt er in het geheel geen gebruik gemaakt van dit contact.

2020-10-31 Achterstuk op hoogte (70mm).

Het achterstuk, in het ontwerp 'De Weldadigheid' en 'Station Winters' genoemd, is op 70mm hoogte gebracht, alleen het bochtdeel moet nog. De bovenste platen liggen nog los, eerst moet de bedading naar boven gebracht worden. De huizen achter zijn smaller gemaakt en komen nu redelijk vlak tegen de muur. Nog eventjes en de dozen met de scenery kunnen open gemaakt worden. Wellciht wordt ik verrast door de wegen die ik heb, of het dan net weer de juiste is zal dan blijken. Eerst dit deel klaar en dan een stapje naar voren. De eerste stap is de bocht klaar, dan opruimen en dan de dozen met scenery uitstallen.

2020-11-08 Grijs gemaakt en kurk geplakt.

De ondergrond is grijs gemaakt, eerst in de grondverf en vervolgens Rock-Grey (Action). Waar de rail komt is kurk geplakt, deze is ook grijs gemaakt, dan hoeft dat niet meer als de rails gelegd is. Waarom Grijs? Dit als ondergrond zodat als iets niet goed dekt er geen wit of MDF-kleur door komt. Als dit een goed resultaat geeft dan gaat de rest van de baan ook zo voorbehandeld worden. In het kurkt, ter hoogte van het gekrulde papiertje, zijn de gaten te zien die gemaakt zijn om de seinen (2x 7039) verdiept op te stellen. De kap van de 7039 is ook donker grijs gemaakt en komt nu nog een paar mm boven de plaat uit, dat is wel weg te werken.

Op 14 november 2020 zijn de eerste drie draadjes aan de rail gesoldeerd. De bruine is de railstaaf, de rode voor de middenleider en de rose (op foto wit) is voor de terugmelding (kabelnummer 3, zie Aansluitingen).

De brugjes die de railstaven verbinden zijn weggeslepen, anders gaat de terugmelding niet werken.

Geheel rechts en dan de onderkant van de rail zijn nog net de rode isolatiesokken te zien.

 

 

Op 14 november 2020 is het eerste gras gelegd en zijn de eerste bomen geplaatst.

Het is een regenachtige zaterdag dus maar even op zolder bezig met het plaatsen van gras, bomen, enkele heggetjes en wat mos rondpm de huizen. Nu het grijze gaat verdwijnen begint het weer wat te lijken.

10-12-2010, het perron voorzien van verlichting.

In de overkapping 7 LED's in serie en in het huisje 1 LED in serie met dit. In de aanvoerleiding een weerstand van 100Ohm, en dit al geeft dit resultaat.

Elke LED vraagt 3V/3,5V. 8 LED's in serie zal op een voeding van 8x3V=24V kunnen, we hebben ~18V. Dit geeft al minder licht maar  met de weerstand is het nog iets minder. Hoe bepaal je de weerstandswaarde, die bepaal je proefondervindelijk. Je pakt een weerstand bv 100Ohm (heb ik ook gedaan) en zet deze in serie, nog te vel dan ga je naar 180Ohm, bij te min dan ga je naar 56Ohm.

 

 

De museumtrein bij het station.

De bedoeling is dat deze trein tussen de stations gaat pendelen.

 

 

 

 

 

 

Het faller seinhuis op zijn plaats. Het seinhuis is voorzien van LED-verlichting, je kan zien dat het licht brand, bij te veel licht kun je ook niet naar buiten kijken.

 

 

 

 

 

 

Het rechter achterhoekje is klaar, het dorp ligt dus aan de voet van een bergachtig bos. Het bos is gemaakt van Busch bomen die nog in de guldentijd  gekocht zijn (50 steekbomen voor fl 25,00).

 

 

 

 

 

 

Het is inmiddels 16 maart 2021, al maanden bezig en het gaat stukje bij stukje verder. Dat is het voordeel van deze hobby, het mag, het moet niet.

Inmiddels twee gebieden volbracht, het terras met de patatkraam en het marktplein met meiboom. De zwarte parklantaarnpaaltjes (6V) kwamen gelukkig zonder lang te wachten binnen. Er staan vier in serie en dit wordt aangesloten op de trafo.

Her en der staan al wat poppetjes, er komen nog een paar bij maar niet al te veel. Het terras zit wel redelijk vol.

 

 

Wat is er bijgekomen in de vorige weken, van links naar rechts: 1. Klein spoormuseumpje met een baanwachtershuisje en twee wielen op een stukje spoor. 2. kerkhof. 3. Volkstuintje. 4. Spoorovergang. 5. Oud generatorgebouw van een elektriciteitscentrale. 6. rechtsonder een oud fabrieksgebouw.

De rechterkant van het station uitgelegd om te checken of het allemaal past. Nu alle railbruggen nog doorslijpen, aansluitdraadjes eraan en vastzetten.

 

 

 

 

 

 

De wisselstraat van bovenaf. Het onderste spoor gaat naar het station boven (Station Winters), de bovenste twee sporen zijn opstelsporen en de middelste drie sporen zijn de aanloop naar het hoofdstation (Station Boldingh).

 

Hellingen van de rail.

De bruggen links komen op een hoogte van ongeveer 4 cm. Het linker plaatje geeft de hoogte verschillen per rail aan om tot deze hoogte te komen. Het bijna rechte deel heeft een klimpercentage van 3,3% de bocht overwegend 1,7%. Dit moet voor de loks geen probleem zijn om boven te komen.