2013 - Märklin is sinds 21 maart officieel overgenomen door de Simba Dickie Groep. Daarmee is de toekomst voor Märklin veilig gesteld.
   
2011 - 20 februari 2011, Märklin staat weer op eigen benen. De rechtbank heeft het herstelplan goedgekeurd waardoor de positioe van de curator is beeindigd.
   
2009 - Februari, Märklin dreigt uitgerangeerd te raken. Onderzocht wordt of Märklin een doorstart kan maken zodat dit gerenomeerde merk in zijn 150e jaar niet failliet gaat. De liefhebbers volgen het op de voet.
   
2008 - Märklin heeft het NS-treinstel "Koploper" uitgebracht.
- Märklin heeft het railprogramma van de frima Hübner overgenomen. Door deze uitbreiding wordt een groter aanbod aan rail-1
  geboden dan nu het geval was.
   
2007 - Op 26 juli heeft Märklin LGB overgenomen.
   
2006 - De bekende kraanwagen van Märklin is geautomatiseerd. Door middel van piezomotoren en digitale technieken is de arm te tillen en te draaien. Ook is de haak beweegbaar. Dit alles voor een zeer schappelijke prijs (99 eurootjes).
  - In mei is Märklin door een engelse investeringsmaatschappij overgenomen. Märklin verkeerde al langere tijd in financiele moeilijkheden.
   
2005 - 23 maart, de dieven, afkomstig uit Oostenrijk en Italie zijn gepakt. Bij de vangst zijn ook alle museumstukken weer gevonden. De geschiedenis van Marklin kan weer herstelt worden in het museum.
  - 18 januari, inbraak in het marklinmuseum. Er werd voor meer dan €1.000.000 aan museumstukken gestolen. Ook de allereerste locomotief uit 1891 werd door de dieven meegenomen. Naast deze lok ook enkele prototypen van loks in schaal 00 en enkele modellen van de krokodil.
   
2004 - Een grote stap voor Märklin. De derde generatie van het Märklin-Digital-systeem.Met het digitale Mobile Station. En met Plug & Play aansluitbox op het railsysteem. Dit is de definitieve stap naar het Digital-bedrijf met zijn realistische mogelijkheden en een techniek die op de toekomst gericht is..
  - Märklin introduceert Märklin Systems, de nieuwe bepaling van de digitale modelbaanregeling boven de systeemgrenzen uit.
   
2003 - De elektrische locomotief BR103 wordt voorzien van pantograven die met digitale bediening op afstand op en neer te laten zijn.
   
2002 - Ter gelegenheid van het 30-jarige jubileum van mini-club (de kleinste in serie gefabriceerde modeltrein werd in 1972 op de markt gebracht) worden diverse speciale modellen, waaronder de beroemde loc in de gloeilamp geproduceerd.
  - Een geheel nieuwe ontwikkeling is het TEE treinstel serie VT 11.5 dat in metaal wordt gemaakt. De replica van de stoomboot "Viktoria" uit 1920 met een lengte van 89 cm. geeft een indruk van de 'roots' van Märklin als "Fabrik feiner Metallspielwaren".
   
2001 - Met de Amerikaanse stoomlocomotief "Big Boy" in H0 met een gewicht van 1,2 kilo en een lengte van 46,5 cm. brengt Märklin het grootste model in H0 in zijn geschiedenis uit. Zeven digitale functies, waaronder gesynchroniseerde rijgeluiden en verschillende waarschuwingssignalen, zetten de technische standaard van modelspoor in H0.
- De productie van de M-rail is gestopt.
   
1999 - Märklin viert zijn 140-jarig bestaan en presenteert op de Speelgoedbeurs in Neurenberg de officiële jubileumlocomotief: het model van de stoomlocomotief van de klasse III "Esslingen" uit 1859 in Spoor 1.
- De C-sinusmotor wordt toegepast. Dit is een koolborstelloze motor met hoog draaimoment.
   
1998 - Een nieuw concept voor startsets met railuitbreidingssets en een digitale superstartset maakt het begin in de wereld van het modelspoor nog aantrekkelijker.
  - Een hoogtepunt in de replicaserie is de koets die in samenwerking met Heidi Ott (poppen), Hutschenreuter (porseleinen paarden) en Märklin (koets) ontstaat.
   
1997 - Met de Maxi-cameraloc brengt Märklin een videosysteem dat de rit vanuit het perspectief van de machinist op het televisiescherm overbrengt. Rijden op zicht, ook in de verst verwijderde hoeken van demodelbaan, is nu mogelijk.
  - Bij het 25-jarige jubileum van mini-club bouwt Märklin een stoomlocomotief met een opbouw van massief 18-karaat goud. Dit exclusieve en speciale model wordt door spoor-Z-aanhangers enthousiast begroet.
  - Märklin Digital wordt consequent uitgebreid. Seinmodule en schakelbare locfuncties brengen nieuwe functies uit het voorbeeld binnen de bedrijfsafloop op de modelbaan.
   
1996 - De C-railsystemen komen in het leveringsprogramma (H0).
   
1995 - Replica's van de oorspronkelijke kinderwagens en kinderkeukens worden weer op de markt gebracht.
   
1994 - Met Maxi, de Grote Trein, laat Märklin de kunst van het blikken speelgoed weer tot leven komen. De solide constructie en de grote schaal van spoor 1 maken Maxi volledig uitwisselbaar met het professionele spoor 1.
- Laatste jaar van het ALPHA-modelbaan.
- Spoor maxi, een replica uit blik van de nostalgische modellen van de dertiger jaren. Het rijdt op spoor-1.
   
1993 - In Duitsland wordt de Märklin-Insider-Club opgericht. Bijzonder betrokken modelspoorders krijgen toegang tot nog meer informatie en exclusieve speciale modellen.
   
1992 - Het Delta, meertreinensysteem voor kleine tot middelgrote modelbanen, wordt opgenomen in het leveringsprogramma.
   
1991 - De nieuwe digitaal geregelde hoogvermogen-aandrijving maakt het mogelijk om de typische maximale snelheid en het optrek- en afremgedrag van elke loc individueel in te stellen.
  - Invoering van de digitale hoogvermogens aandrijving (cijfer 9 voor wisselstroom, 8 voor gelijkstroom). Later zijn er meer cijfers voor diverse functies gekomen
   
1988 - ALPHA de avonturenmodelbaan en de nieuwe rail 2000 worden uitgebracht.
  - Een model-highlight is de Zweedse trein in H0. Volgens het voorbeeld met echt hout gebouwd. De opbouw van loc en wagens zijn met houtfineer belegd. Superfijne details bewijzen de hoge stand van de modeltechniek.
- Invoering van de 5 sterren techniek, hiervoor wordt het cijfer 5 gebruikt.
   
1987 - In België en Nederland wordt de Märklin Club opgericht. Met het clubmagazine Telex, later omgedoopt tot „Insider”, gekombineerd met rechtstreekse informatie over nieuwe producten, de workshops en diverse evenementen, mag deze club zich in een groot aantal leden verheugen.
   
1985 - De kortkoppeling voltooit het optische beeld door voorbeeldig kort koppelende treincomposities. Daarbij is hij ook nog uitwisselbaar met de standaardkoppelingen.
   
1984 - Introductie van de digitale modelbaan. Aansturen van 80 locs en 256 seinen/wissels dmv digitale technieken.
   
1982 - Het tweede cijfer 3 wordt geintroduceerd voor de voorschakelelektronica (tegen schokken bij omschakelen). Bv de 3022 wordt 3322.
   
1972 - Introductie van mini-club (schaal 1:220), de kleinste in serie gefabriceerde elektrische modeltrein ter wereld.
   
1969 - Marklin gaat rails maken voor Primex.
- De K-rail (kunststofrail) komt op de markt.
- Introductie van schaal 1, dit is dezelfde schaal als spoor 0, echter de productie methode is anders.
   
1966 - De eerste geluidselektronica, een naderhand in te bouwen signaalmelder, beëindigt het "stomme" bestaan van de locomotieven.
   
1958 - Nog een stap verder gaat de TELEX-koppeling voor rangeerlocomotieven. Die maakt het mogelijk op elke willekeurige plaats op de modelbaan op afstand te ontkoppelen.
   
1957 - Invoering van de Relex-koppelingen (H0).
  - Omnummering van de producten, bv lok CM800 werd 3000 (bekende stoomlok (BR89) waarvan al miljoenen over de toonbank zijn gegaan).
   
1956 - De standaardkoppeling wordt tot de RELEX-koppeling doorontwikkeld. Die maakt voorontkoppelen via een nieuwe ontkoppelrail mogelijk.
   
1956 - Alleen in dit jaar zijn de brede voorontkoppeling koppelingen toegepast.
   
1954 - De oude schaal 0 gaat uit de productie.
   
1953 - De middenleider is onder de rail gebracht, puntcontacten zorgen voor het doorgeven van de stroom naar de loc.
- Marklin introduceert het bekende M-rail systeem.
   
1950 - Vanaf dit jaar is de beugelkoppeling van toepassing (H0)
   
1947 - Dankzij een op het voorbeeld lijkend geleed drijfwerk kan de nieuwe Märklin „Krokodil” CCS 800 ook krappe bogen berijden.
   
1940 - tot 1947 Door de oorlog geen ontwikkelingen in de modelbouwwereld.
   
1939 - Märklin's H0-standaardkoppeling koppelt zacht en garandeert een goed treinverband. Hij wordt door andere fabrikanten overgenomen en wordt later norm NEM 360.
   
1938 - De eerste volledig functionele bovenleiding breidt het plezier van het rijden met modeltreinen uit met een extra onafhankelijke regelbare stroomkring.
   
1938 - Loks en wagons uitgevoerd met klauwkoppeling met twee bewegende klauwen (H0).
- Het bekende omschakelrelais wordt in de lokomotieven ingebouwd.
   
1935 - Loks en wagons uitgevoerd met klauwkoppeling met één bewegende klauw.
- Metalen rail met middenleider boven de bedding, spoorwijdte van 16,5mm.
- Introductie van de nieuwe schaal 00 (later H0), de treinbaan kon nu ook op de tafel liggen.
   
1932 - Spoor-00 verdwijnt uit het leveringsprogramma, het assortiment was te beperkt (geen wissels e.d.).
   
1929 - Rond 1950/1960 hebben deze metaalbouwdozen dezelfde status als een elektrische trein. Ook werden er viaducten voor de treinen mee gebouwd.
- De metaalbouwdozen krijgen hun rode, groene en blauwe kleuren. Tot op heden worden deze kleuren nog gebruikt.
   
1926 - Het eerste 20 Volt systeem komt op de markt, hierdoor is de modelbaan veilig voor kinderen.
   
1914 - De Ingenieurs vinden spelenderwijs uit wat de betekenis van mechanica, zoals hefboomwerking en overbrengingen, inhoud.
   
1912 - De eerste elektrische treinen hadden een voedingspanning van het plaatselijke net, dus 110 of 220 Volt. Als buffer werden een paar gloeilampen gebruikt.
- Eerste elektrische trein met een spoorbreedte van 23mm (Spoor 00)
   
1900 - Op basis van de Märklin-bouwgroottes wordt tot internationale normering van de toenmalige spoorwijdten en de schalen 0, I, II en III besloten.
   
1895 - Eerste elektrische modeltram, in 1900 kwam pas elektrisch in Göppingen.
   
1891 - Eerste complete modelspoorbaan met opwindlocomotief (spoor-0) en uitbreidbaar railsysteem.
   
1888 - Het leveringsprogramma bestaat uit poppenkeukens en speelgoedkeukens, wagens, schepen, draaimolens enz.
   
1888 - De broers Eugen en Karl nemen het bedrijf over en gaan door als Gebr. Märklin.
   
1866 - Na het overlijden van Theodor gaat Mevr.Caroline Marklin door.
   
1859 - In dit jaar huwt Theodor Caroline Hettich uit Ludwigsburg. Zij ondersteunt Theodor in zijn firma en ontpopt zich als een goede zakenvrouw.
   
1859 - Marklin opgericht door meester loodgieter Theodor Friedrich Wilhelm Märklin.
   
1856 - Theodor Friedrich Wilhelm Märklin krijgt burgerrecht van de stad.
   
1840 - Theodor Friedrich Wilhelm Märklin komt in Göppingen wonen.