Toen Theodor Friedrich Wilhelm Märklin in 1840 in Göppingen kwam te wonen wist hij nog niet dat hij de grondlegger van een wereld bekend concern zal worden. In 1859 begon Theodor met het vervaardigen van toebehoren van wit gelakte blik voor speelgoedkeukens. Tezamen met zijn vrouw Caroline bouwde hij zijn bedrijf snel uit. Zo  werden  er  poppenhuiskeukens,  kinderkeukens,  stoommachines, schepen, wagens en draaimolens gemaakt.

In 1866 overleed Theodor door een ongeval en zijn vrouw Caroline zette het bedrijf voort. De zonen Eugen en Karl namen het bedrijf in 1888 over en het bedrijf kreeg de naam Gebr. Märklin.

In 1891 komt Märklin als eerste met een systematische spoorweg, voorzien van een opwindbare locomotief, enkele wagens en een uitbreidbaar railsysteem. Zo rond 1900 worden de Märklinschalen internationaal genormaliseerd. Dit zijn de schalen 0, I, II, en III, resp. 32, 45, 51 en 72 mm.

De opwindbare locomotief .

Deze eerste locomotief werd bij de museuminbraak van 18 Januari 2005 meegenomen. Tezamen met vele andere kopstukken uit de marklingeschiedenis gingen de inbrekers aan de haal. In maart 2005 zijn de inbrekers gepakt, vastgenomenen en is de buit geheel teruggevonden.

Marklin bouwde zelfs locomotieven op stoom. De locomotief werd met water gevuld en vervolgens met spiritus opgestookt. De locomotief werd tamelijk heet wat natuurlijk een groot nadeel was.

Neem een kijkje bij  Märklin Museum.

In 2005 is Märklin met een nieuwe 'realstoom'-stoomlok in spoor-1 uitvoering gekomen.

 

De eerste elektrische treinen werden gevoed uit het stroomnet (110/220 Volt). Als voorschakelweerstand werden lampen gebruikt. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat het aanraken van de rails geen pretje was. In 1926 was dit ten einde, toen kwam het 20 Volt systeem.

De locomotieven vertoonden nog veel mankementen, vooral de opwind- en de stoomlocs, die gelijk op volle snelheid waren. Rond 1914 begonnen de Markliningenieurs te experimenteren met overbrengingen. Als een stoomloc ontspoort is het natuurlijk geen pretje om deze weer op de rails te krijgen. De eerste locs stopten pas als de veer was afgelopen of als de spiritus op was.

 

In 1935 werd het spoor 0 gehalveerd tot spoor 00 (later H0, spreek uit  half 0). Dankzij  de compactere  afmeting kunnen nu modelspoorbanen als tafelmodelbaan gebouwd worden. Het concept van de middenleiding geeft een betrouwbare modelbaan. In 1938 komt het bekende omschakelrelais in de loc waardoor deze zowel voor- als achteruit kan rijden. Het speelplezier wordt uitgebreid met een functionerende bovenleiding. Twee locs kunnen onafhankelijk van elkaar bestuurd worden. In de schaal H0 zijn veel ontwikkelingen doorgevoerd. Ontwikkelingen in de koppelingen, in het omschakelen, de locs zijn meer gedetailleerd en het digitale tijdperk is aangebroken. Marklin was als enige die niet meegegaan is in het omstellen van wisselstroom naar gelijkstroom. De gelijkstroomlocs konden in feite beter bestuurd worden dan de wisselstroom locs, ze konden langzamer rijden waardoor natuurgetrouw rijden mogelijk was. Nu het digitale tijdperk aangebroken is kunnen ook de Marklin locs natuurgetrouw rijden.

De ontwikkelingen gaan verder. In 2005 is het bekende kraanwagentje, sinds 1956 in het programma, van afstand bestuurbaar. Door middel van Piezomotoren en decoders is de giek met de control-unit of het mobile-station te bewegen in alle richtingen en is de haak op en neer beweegbaar. De lage bakwagen is met een vaste koppeling aan de kraan verbonden. Onder de bakwagen is de sleper gemonteerd. Een eerdere toepassing van piezomotoren is het bedienen van de panthograven van de BR103. Op afstand zijn de panthograven te laten zakken of omhoog te bewegen.

 

 

In 2006 is Märklin overgenomen door de Engelse investeringsmaatschappij Kingsbridge Capital.

 

Op donderdag 26 juli 2007 is de beslissing gevallen dat LGB wordt overgenomen door de firma Märklin en dat de productie in de bestaande Märklin productielocaties wordt geïntegreerd. Het bedrijf in Neurenberg blijft dus gesloten. Meer gedetailleerde informatie kunt u vinden in Marklin-bericht.
 

In Juli 2008 komt het bericht dat het railprogramma voor spoor-1 uitgebreid wordt met het railprogramma van de Firma Hübner. Door deze uitbreiding wordt een grotere uitbouwmogelijkheid geboden dan tot nu toe het geval was. De uitbreiding bestaat uit langere wissels, bochtwissels, driewegwissels, kruiswissels, bochten tot een radius van 1715mm, kruistussenstuk, en meer passtukken.

Op 4 februari 2009 komt het bericht dat Märklin uitgerangeerd lijkt te raken. De schulden worden niet meer gedekt en de banken trekken zich terug. Onderzocht wordt of een doorstart (in uitgeklede hoedanigheid) een kans van slagen heeft. Op 2 maart is de fabriek in Nurnberg gesloten, hier werden Trix en LGB gemaakt.

 

20 februari 2011.

Modelbouwer Märklin is niet meer failliet. Dit maakte de rechtbank van Göppingen afgelopen vrijdag bekend. De rechtbank heeft het herstelplan, dat is opgesteld na de crediteurenvergadering van december 2010, goedgekeurd. Doordat de rechtbank akkoord is gegaan met het herstelplan eindigt gelijktijdig de positie van de curator en heeft Märklin zijn eigen rechten terug. “Het einde van het faillissement is een nieuwe mijlpaal voor het bedrijf en een goede basis voor een succesvolle toekomst” aldus directeur Stefan Löbich.

Het 150 jaar oude bedrijf had in 2009, na een omzet van 110 miljoen, het faillissement aangevraagd. Sindsdien heeft curator Michael Pluta het bedrijf gesaneerd en 430 mensen ontslagen.