Toen
Theodor Friedrich Wilhelm Märklin in 1840 in Göppingen kwam te wonen
wist hij nog niet dat hij de grondlegger van een wereld bekend concern
zal worden. In 1859 begon Theodor met het vervaardigen van toebehoren
van wit gelakte blik voor speelgoedkeukens. Tezamen met zijn vrouw
Caroline bouwde hij zijn bedrijf snel uit. Zo werden er
poppenhuiskeukens, kinderkeukens, stoommachines, schepen, wagens en
draaimolens gemaakt.
In 1866 overleed Theodor door een ongeval en zijn vrouw Caroline zette
het bedrijf voort. De zonen Eugen en Karl namen het bedrijf in 1888 over
en het bedrijf kreeg de naam Gebr.
Märklin.
In
1891 komt Märklin als eerste met een systematische spoorweg, voorzien
van een opwindbare locomotief, enkele wagens en een uitbreidbaar
railsysteem. Zo rond 1900 worden de Märklinschalen internationaal
genormaliseerd. Dit zijn de schalen 0, I, II, en III, resp. 32, 45, 51
en 72 mm.
De opwindbare locomotief .
Deze eerste locomotief werd bij de museuminbraak van
18 Januari 2005 meegenomen. Tezamen met vele andere kopstukken uit de
marklingeschiedenis gingen de inbrekers aan de haal. In maart 2005 zijn de
inbrekers gepakt, vastgenomenen en is de buit geheel teruggevonden.

Marklin bouwde zelfs locomotieven op stoom.
De locomotief werd met water gevuld en vervolgens met spiritus
opgestookt. De locomotief werd tamelijk heet wat natuurlijk een groot
nadeel was.
Neem een kijkje bij
Märklin Museum.
https://youtu.be/dPGkfQ4fPkw
In 2005 is Märklin met een nieuwe 'realstoom'-stoomlok in spoor-1
uitvoering gekomen.
De
eerste elektrische treinen werden gevoed uit het stroomnet (110/220
Volt). Als voorschakelweerstand werden lampen gebruikt. Je kan je
natuurlijk wel voorstellen dat het aanraken van de rails geen pretje
was. In 1926 was dit ten einde, toen kwam het 20 Volt systeem.
De locomotieven vertoonden nog veel
mankementen, vooral de opwind- en de stoomlocs, die gelijk op volle
snelheid waren. Rond 1914 begonnen de Markliningenieurs te
experimenteren met overbrengingen. Als een stoomloc ontspoort is het
natuurlijk geen pretje om deze weer op de rails te krijgen. De eerste
locs stopten pas als de veer was afgelopen of als de spiritus op was.
In 1935 werd het spoor 0 gehalveerd tot spoor
00 (later H0, spreek uit half 0). Dankzij de compactere afmeting
kunnen nu modelspoorbanen als tafelmodelbaan gebouwd worden. Het concept
van de middenleiding geeft een betrouwbare modelbaan. In 1938 komt het
bekende omschakelrelais in de loc waardoor deze zowel voor- als
achteruit kan rijden. Het speelplezier wordt uitgebreid met een functionerende bovenleiding. Twee locs kunnen onafhankelijk van elkaar
bestuurd worden. In de schaal H0 zijn veel ontwikkelingen doorgevoerd.
Ontwikkelingen in de koppelingen, in het omschakelen, de locs zijn meer
gedetailleerd en het digitale tijdperk is aangebroken. Marklin was als
enige die niet meegegaan is in het omstellen van wisselstroom naar
gelijkstroom. De gelijkstroomlocs konden in feite beter bestuurd worden
dan de wisselstroom locs, ze konden langzamer rijden waardoor
natuurgetrouw rijden mogelijk was. Nu het digitale tijdperk aangebroken
is kunnen ook de Marklin locs natuurgetrouw rijden.
De
ontwikkelingen gaan verder. In 2005 is het bekende kraanwagentje, sinds
1956 in het programma, van afstand bestuurbaar. Door middel
van Piezomotoren en decoders is de giek met de control-unit of het
mobile-station te bewegen in alle richtingen en is de haak op en neer
beweegbaar. De lage bakwagen is met een vaste koppeling aan de kraan
verbonden. Onder de bakwagen is de sleper gemonteerd. Een eerdere toepassing van
piezomotoren is het bedienen van de panthograven van de BR103. Op
afstand zijn de panthograven te laten zakken of omhoog te bewegen.




In 2006 is Märklin overgenomen door de Engelse investeringsmaatschappij
Kingsbridge Capital.
Op donderdag 26 juli 2007 is de beslissing gevallen dat LGB
wordt overgenomen door de firma Märklin en dat de productie in de bestaande
Märklin productielocaties wordt geïntegreerd. Het bedrijf in Neurenberg blijft
dus gesloten. Meer gedetailleerde informatie kunt u vinden in
Marklin-bericht.
In Juli 2008 komt het bericht dat het railprogramma
voor spoor-1 uitgebreid wordt met het railprogramma van de Firma Hübner.
Door deze uitbreiding wordt een grotere uitbouwmogelijkheid geboden dan
tot nu toe het geval was. De uitbreiding bestaat uit langere wissels,
bochtwissels, driewegwissels, kruiswissels, bochten tot een radius van
1715mm, kruistussenstuk, en meer passtukken.
Op 4 februari 2009 komt het bericht dat Märklin
uitgerangeerd lijkt te raken. De schulden worden niet meer gedekt en de
banken trekken zich terug. Onderzocht wordt of een doorstart (in
uitgeklede hoedanigheid) een kans van slagen heeft. Op 2 maart is de
fabriek in Nurnberg gesloten, hier werden Trix en LGB gemaakt.
20 februari 2011.
Modelbouwer
Märklin is niet meer failliet. Dit
maakte de rechtbank van Göppingen
afgelopen vrijdag bekend. De
rechtbank heeft het herstelplan, dat
is opgesteld na de
crediteurenvergadering van december
2010, goedgekeurd. Doordat de
rechtbank akkoord is gegaan met het
herstelplan eindigt gelijktijdig de
positie van de curator en heeft
Märklin zijn eigen rechten terug.
“Het einde van het faillissement is
een nieuwe mijlpaal voor het bedrijf
en een goede basis voor een
succesvolle toekomst” aldus
directeur Stefan Löbich.
Het 150 jaar oude
bedrijf had in 2009, na een omzet
van 110 miljoen, het faillissement
aangevraagd. Sindsdien heeft curator
Michael Pluta het bedrijf gesaneerd
en 430 mensen ontslagen.