In 2009 kon voor Märklin het doek vallen. Zal het echt zo zijn dat 150 jaar na oprichting het welbekende Märklin bedrijf ophoudt te bestaan! Nee want:

in 2011 is Märklin weer terug op de rails.

20 feb. 2011: Modelbouwer Märklin is niet meer failliet. Dit maakte de rechtbank van Göppingen afgelopen vrijdag bekend. De rechtbank heeft het herstelplan, dat is opgesteld na de crediteurenvergadering van december 2010, goedgekeurd. Doordat de rechtbank akkoord is gegaan met het herstelplan eindigt gelijktijdig de positie van de curator en heeft Märklin zijn eigen rechten terug. “Het einde van het faillissement is een nieuwe mijlpaal voor het bedrijf en een goede basis voor een succesvolle toekomst” aldus directeur Stefan Löbich.

Het 150 jaar oude bedrijf had in 2009, na een omzet van 110 miljoen, het faillissement aangevraagd. Sindsdien heeft curator Michael Pluta het bedrijf gesaneerd en 430 mensen ontslagen.

Op 21 maart 2013 is de toekomst van Märklin veilig gesteld doordat de modeltreinfabrikant is overgenomen door de Simba Dickie Groep.

 

Berichten uit 2009.

Overigens heeft Michael Pluta de curator van Märklin, dat vorig jaar een omzet boekte van 128 miljoen euro, bekend gemaakt dat bijzonder hoge vergoedingen die aan bedrijfsadviseurs moesten worden betaald, het modelspoorbedrijf diep in de rode cijfers heeft gestort. Pluta maakte in de Duitse pers bekend dat zo'n twaalf miljoen euro voor externe adviezen is overgemaakt. Het eerste wat de curator heeft gedaan is per direct afscheid nemen van deze adviseurs. Het uitstel van betaling heeft overigens alleen betrekking op de fabrieken in Göppingen (Märklin) en Neurenberg waar de weinig succesvolle fabriek van Trix zich bevindt, een merk dat jaren geleden door de marktleiders op modelspoorweggebied werd overgenomen. De vestiging in het Hongaarse Györ waar veel modellen worden geproduceerd blijft buiten deze ontwikkelingen.

De aangekondigde teloorgang van het 150-jarige Märklin heeft de laatste dagen tot een run op modellen en vooral onderdelen geleid. Veel hobbyisten zijn er niet op gerust dat er een doorstart kan worden gemaakt en nemen het zekere voor het onzekere. Hetzelfde speelde zich een jaar geleden af toen Fleischmann in zwaar weer verzeild raakte en uiteindelijk door de moedermaatschappij van Roco werd opgekocht. Ook het faillissement van LGB lokte destijds veel kopers naar de winkels.

Nederland telt drie echte Märklin-winkels en 27 winkels met een Märklin-afdeling. Ronald Kluver van de Märklin-store in Utrecht kan zich niet voorstellen dat zo’n groot en gezond bedrijf, dat al 150 jaar bestaat, failliet gaat. Hij spreekt van stijgende omzetten. ,,Ook de toeloop van jeugd is behoorlijk,’’ bezweert hij.

Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname door durfkapitalisten redding. Maar ondanks een harde sanering slaagde het bedrijf er niet in weer uit de rode cijfers te komen.

Bij Märklin werken bijna 700 mensen. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 128 miljoen euro.

 

 

Enkele reacties destijds op het nieuws.

Het is erg jammer dat Märklin ten onder dreigt te gaan.
Ik begrijp niet dan mensen zeggen dat het de hele jeugd niets interesseert. Ik ben zelf 16 en heb een grote Märklin baan en iedereen die langs komt vind het prachtig en wil meteen ook aan de ( touchscreen ) knoppen zitten.
Het is eerder een kwestie van geld, het is gewoon waardevol. Maarja wat wil je dan ook, het is ook zo gedetailleerd.
978024

Eigenlijk wel een beetje eigen schuld. 300 tot wel 800 euro voor een treintje met een ovaal spoortje is absurd.
Niet gek ook dat de huidige jeugd zijn geld daar niet aan uit wil geven.
Geldt trouwens voor alle fabrikanten hoor
Maak deze hobby betaalbaar en meer mensen zullen deze hobby gaan doen.
Vroegah...toen had je voor 50 gulden een set die nu 300 euro kost.
Dus nu niet huilie huilie doen...

Een avondje of weekeind aan je baan bouwen; stoom in de loc en rijden maar. Wissels controleren kijken hoe alles rond gaat; wat is er lekkerder? Ja OK dat andere is lekkerder maar dat houd je niet het hele weekeind vol.
 

Het is heel erg dat dit gerenomeerde bedrijf failliet gaat en ik hoop dat er een doorstart komt.
Wel hebben zij het aan hun eigen te danken, door hun verkooppunten te verminderen en hun speciale winkels/ hoeken onder vervelende voorwaarden voor de winkelier te pronoten, meer verkooppunten tegen redelijke prijzen is altijd nog beter dan waar Maerklin de laatse jaren mee bezig is.

Oorzaak: Speelgoedzaken zijn complete computerspel winkels geworden. Aan het ontwikkelen van een hobby wordt niets meer gedaan. Een groot deel van de jonge generatie zit liever achter een al dan niet agressief computerspel met een virtuele wereld, dan in een eigen ruimte creatief zijn/haar eigen wereld te ontwerpen. Triest, zeer triest.

Soldaatje spelen of een modelbaan bouwen betekenen niet per definitie meer creativiteit dan een strategisch oorlogs- of simulatiespel. Dankzij computerspelletjes verdien ik nu mijn geld in de ICT, het is nog maar de vraag of mijn straatvoetbal talenten mij nu een basisplaats in het betaald voetbal hadden opgeleverd.

Ik hoop echt dat er een ander merk is dat Märklin overneemt. Of dat er in ieder geval andere merken zijn die door blijven gaan met het uitbrengen van wisselstroom treinen. Het blijft immers mooi speelgoed en ik als twintiger heb er nog steeds veel lol aan en zelfs mijn vriendin!

Reken er op dat dit bedrijf wel een doorstart van de doorstart zal maken.
Märklin is toch niet weg te denken uit de hobby wereld anno 2009 ? Ik heb, misschien net als u, een omvangrijke verzameling modelspoor. Daar kan geen PC tegen op.
Sterkte daar in Göppingen want Märklin is samen met Fleischmann de toppers in (o.a.) 1 : 87.

Het is al lange tijd speelgoed voor volwassenen. Niet het kind maar de volwassene kiest steeds meer voor de computer.

Nieuwe tijden, niet pe se betere. Ik weet nog hoe vijftien jaar geleden de modeltreintjes in de gewone speelgoedwinkels plaats maakten voor wandrekken met computerspelletjes. Het begin van het einde. De taaie modelspoorhobbyist moest ineens naar verre, moeilijk bereikbare stadscentra voor zijn treintjes. Het begin van het einde. Deze crisis is de genadeklap. Vaarwel Marklin. Een icoon valt om.

Zag het gisteren op journaal. het is heel jammer als zoiets verdwijnt. De jeugd van nu zit alleen maar achter de PC! Ruime dertigers en veertigers hebben het computertijdperk niet meegemaakt. wij voetbalden elkedag buiten op straat.

Jammer dat zo'n bedrijf ook de dupe is van de kredietcrisis. Voorlopig rijdt mijn modelbaan nog altijd mooi op tijd. En ik heb het idee dat de chinees het merk Märklin overneemt, naam is ook al bekend Merk Lin.

Jammer hoor, die treinen waren eigen mooi, tot op de laatste stukje van een trein, maar ja die prijzen he, het was op het laatst geen kinderen speelgoed meer, je was bang dat ze het kapot zouden maken, Jammer.

Als kind wilde ik dolgraag een modelspoor, maar mijn ouders konden het niet betalen.
Nu ik er zelf het geld voor heb, zit ik achter de pc. Vraag me af of ik daarmee wel goed bezig ben.
Een oproep aan mezelf en alle mannen die dit lezen: laten we lekker toegeven aan het feit dat we altijd een beetje kleine jongetjes blijven en massaal modeltreinen en -spoor aanschaffen.