De IJzerenbrug bij de Wittepaarden. www.ab-treinen.nl

'De IJzerenbrug', meer dan 150 jaar een begrip.

De IJzeren Brug bij de Witte Paarden, status 21 februari 2021 (één dag voor afsluiting).

De oude IJzeren Brug bij Witte Paarden is op het eind van zijn Latijn. Op 15 mei 2018 ging de brug per direct dicht omdat er vervorming aan de brug was geconstateerd. Prorail stelde eerder dat de brug uit 1865 nog wel een eeuw meekon, echter de eeuwen van de brug zijn korter dan de eeuwen van Prorail. Vanaf zaterdag 8 juni is de brug weer open voor al het verkeer, mits het niet zwaarder is dan 4 ton. Op 28 augustus 2019 maakte Prorail bekend dat de brug vernieuwd zal worden. Per direct is er begonnen met het maken van plannen voor het project. Op 28 oktober 2020 werd bekend dat in 2021 met de nieuwe brug begonnen wordt en dat deze rond de herfst van 2021 klaar moet zijn. De IJzerenbrug is gesloten van 22-2-2021 tot en met 23-7-2021.

Voor de bouw worden hulpbalken van de zeesluis in IJmuiden hergebruikt. Het brugdek wordt uit composiet gemaakte delen vervaardigd. Dit is een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Er wordt dus minder materiaal gebruikt wat weer ten goede komt aan de CO2-uitstoot. Even een boodschap aan de buren van de IJzeren Brug: de aannemer werkt in de nachtelijke uren door. Door al deze uren ook voor de bouw te gebruiken is er een zo kort mogelijke doorlooptijd voor de nieuwe brug. Het treinverkeer leidt niet onder de nieuwbouw.

De IJzeren Brug in vroegere jaren (rond 1950!).

Er passeert juist een 1100 lok met personenwagens. Het spoor tussen Steenwijk en Wolvega was toen nog enkelspoors.

Aan het spoorboekje is nog steeds af te leiden dat het enkelspoors is geweest. De treinen vanaf en naar Wolvega komen vlak na elkaar op Station Steenwijk aan. Als de trein uit Wolvega is aangekomen dan komt vlak erna de trein uit Meppel naar Wolvega.

 

 

 

 

Wat gebeurt er zo door de weken heen met de IJzerenbrug.

Week 05-2021.

 

Aan de Baarskant is enkele weken terug een houten trap gemaakt om zo makkelijker en veiliger beneden te komen. Langs de spoorbaan staan ook al wat langer tijd veiligheidshekken opgesteld.

 

 

 

 

 

Als je goed kijkt zie je ongeveer in het midden van de steun en de rand van de foto rechts een fundering staan voor de nieuwe bovenleidingmast.

 

 

 

 

 

Week 06-2021.

 

De brug is nog steeds open voor verkeer. Ondanks de sneeuw wordt er nog dagelijks gebruik van de brug gemaakt.

 

 

 

 

 

 

Nog een week en dan wordt de brug gesloten voor al het verkeer. Volgens planning gaat de brug op 23 juli weer open.

 

 

 

 

 

 

De draagconstructie van de brug. De brug is ontworpen voor de verkeerslast van lang gelden. Echter voor enkele jaren moet de brug vrachtvervoer van 32 ton dragen. Later is de brug gesloten voor dit zware verkeer.

 

 

 

 

 

Week 07-2021.

De brug één dag voor de afsluiting. De taluds zijn al deels kaal gemaakt.

 

Destijds werden de ophangdraden van de bovenleiding op isolatoren aan de brug opgehangen. Met rekken werd dit van bovenaf beveiligd. Bij de nieuwe brug zal dit wel anders worden.

 

 

 

 

 

Week 08-2021.

De eerste baken van de weg worden weggehaald, betonnen blokken blokkeren de doorgang.

Dit is aan de Wittepaarden kant.

 

 

 

 

Bron foto: Steenwijkercourant

 

Hekken, blokken en verkeersborden blokkeren de toegang tot de brug. Dit is aan de Baars kant.

 

 

 

 

 

 

Onder bij de brughoofden is het zand afgegraven, dit is aan de Wittepaarden kant.

 

 

 

 

 

 

 

Week 9-2021.

 

De trap om veilig en makkelijk van boven naar beneden te gaan en vv.

 

 

 

 

 

 

Een deel van het wegdek is weggehaald. Dit is gedaan om dit deel van de brug lichter te maken zodat het betrouwbaarder weg getakeld kan worden.

 

 

 

 

 

 

Het open wegdeel van onder af. Graffiti vind ik altijd jammer, dat ontsiert het geheel tot een rommelig geheel (zo jammer dit).

 

 

 

 

 

Het treinverkeer naar Leeuwarden blijft gewoon doorgaan.

 

 

 

 

 

 

 

week 10-2021.

 

Daar hangt het laatste brugdeel in de lucht. Het definitieve einde van de IJzerenbrug te Wittepaarden.

 

 

 

 

Bron foto: Steenwijkercourant

 

 

De beide brughoofden staan er nutteloos bij. Op dit moment is de vraag: Wat gaat hiermee gebeuren. Wordt dit gesloopt, blijft het bestaan?

De bomen zijn gekapt om ruimte te makne voor de aanbouw van de nieuwe brug. Dit is aan de Baars kant.

 

 

 

 

 

 

 

Een zicht op de bouwplaats aan de Wittepaarden-kant. De hekken van de oude brug staan er nog

 

 

 

 

 

 

 

 

De brugdelen liggen te wachten om afgevoerd te worden. Het deel wat hier vooraan ligt is het deel wat aan de baarskant lag. Op de beide achterste delen zijn de twee staanders nog te zien.

De laatste blikken van een icoon uit de omgeving en een bouwwerk wat vele en vele jaren zijn dienst heeft gedaan.

 

 

 

 

 

Week 11-2021.

Aan de Wittepaarden kant is de graafmachine druk bezig geweest met het afgraven van het talud.

Twee van de 5 nieuw geplaatste portaalmasten zijn te zien. Het zal raar zijn als de nieuwe brug hier niet in het midden overheen gaat.

 

 

 

 

 

 

 

Week 12-2021.

 

Onder op de foto is zichtbaar dat er hekken geplaatst zijn. de bouwplaats is hermetisch afgesloten voor nieuwsgierige kijkers.

Wolterholten, de onverharde weg langs het spoor, is afgesloten voor al het verkeer. Dit geldt niet alleen voor de auto's maar ook voor de fietsers en wandelaars. Voor de Fietsers en wandelaars is het alternatief het pad langs de uitkijktoren.

Eigenlijk wel raar dat de trein er nog wel langs mag, deze zit veel dichter op het werk en door zijn massa en snelheid toch veel gevaarlijker. Deze trein gaat naar Leeuwarden en zal straks wel een keer weer terugkomen om naar Zwolle (Rotterdam/Schiphol) te gaan.

 

 

 

Bij het spoor aan de witte paardenkant is al een deel gevlakt voor de bouw van het nieuwe talud/keerwand.

 

 

 

 

 

 

 

 

Achter de grootte kraan is de bouwplaats aan de Wittepaarden kant te zien. Dit is voor de aanvoer van materialen wel net zo makkelijk.

Onder de sjoffel voor het vlakken van de aangebrachte grond voor het talud/keerwand.

 

 

 

 

 

 

 

Week 13-2021.

 

De keerwand is geplaatst en vormt zo de basis voor het nieuwe talud.

Met grote betonblokken worden de keerwanden op hun plaatsgehouden totdat deze zelfstandig kunnen blijven staan.

 

 

 

 

 

 

 

Week 14-2021.

 

Het aanvullen van het talud aan de Wittepaarden kant is begonnen. Het oude brughoofd blijft bestaan en zal uiteindelijk verdwijnen onder de nieuwe weg.

De nieuwe brug zal 1,7m hoger worden dan de oude brug. dit heeft veel impact op de bestaande weg om deze hoogte te overbruggen.

 

 

 

 

 

 

 

Aan de Baars kant zijn de boomwortels uitgegraven.

'de Baars' is bekend omdat hier de roots liggen van het 'Dicky Woodstock Festival. Dit Festival is verplaatst naar de andere kant van Steenwijkerwold en trekt jaarlijks duizenden bezoekers. Een bekend spel in het festival was het Zwientie tikken, geblindoekt in een modderbad op zoek naar een dolgelukkig en levenlustig zwijntje.

 

 

 

 

 

Week 15-2021.

 

De geul voor de fundering voor de keerwand aan de Baars-kant is gegraven en voorzien van folie.

 

 

 

 

 

 

De keerwand aan de Wittepaarden-kant staat al zelfstandig, het gat tussen de keerwand en het oude deel is zo goed als aangevuld met geel zand.

 

 

 

 

 

 

 

 

De basis waarop de keerwanden geplaatst worden zijn gelegd. Als er nu rechtdoor gelopen wordt dan komen we in Steenwijk uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wellicht een laatste blik op het oude bruggenhoofd aan de Baars-kant. Een stukje historie wordt straks ingegraven.

Hoe zouden de reacties van de archeologen zijn als dit over 300 jaar weer wordt opgegraven, ik denk dat wij dat nooit zullen weten.

 

 

 

 

 

 

Week 16-2021.

 

Wolterholten vanaf de Bergweg (Tuk). De weg is nog steeds gesloten voor al het verkeer.

 

 

 

 

 

 

Het talud aan de Wittepaarden kant is al afgewerkt. Links zal we een toegangspad blijven om met machinerie bij het spoor te kunnen komen. Dat veronderstel ik nu maar kan ook voor onderhoud van de boswal zijn (of beide).

 

 

 

 

 

De keerwand aan de Baars-kant is geplaatst en het aanvullen met geelzand is begonnen. Met een verdichter (trilplaat) wordt het zand steeds aangetrilt.

 

 

 

 

 

 

Aan de keerwand zijn een soort van plastic gaasmatten gemaakt. Dit zal de keerwand op zijn plaats moeten houden. Zelf heb ik het gevoel dat je dit nog uit het zand wegtrekt als de keerwand wil vallen. De geleerden zullen het wel goed onderzocht hebben anders werd het niet toegepast.

 

 

 

 

Week 17-2021.

 

Nog een klein stukje van het oude bruggenhoofd.

 

 

 

 

 

 

De verdichter komt zo langzamerhand op zijn toppositie aan.

Bij een boer was de geit in diep de put gevallen, de boer begon zand in de put te gooien, beetje bij beetje. De geit stapte steeds op het zand en bereikte op die manier de bovenkant van de put. Geit blij en boer blij, was eindelijk van die put af.

 

 

 

 

Het gat is vol, er kan begonnen worden met de zijkanten.

 

 

 

 

 

 

Week 18-2021.

 

Aan de Wittepaarden-kant is begonnen met het vlechtwerk van het nieuwe bruggenhoofd.

 

 

 

 

 

 

Het talud aan de Baars-kant is ook afgewerkt. Aan deze kant komt dus geen toegangspad voor onderhoud. Misschien aan de andere kant van de weg.

 

 

 

 

 

 

Dit is een blik vanaf de Wittepaarden kant Links is de houten trap nog te zien.

Ook zien we dat de draagdraad van de bovenleiding al een stuk gezakt is om onder de nieuwe brug door te kunnen gaan. De dwarsbalk hebben de mannen een stuk laten zakken. Links van deze mast staat nog een nieuwe mast.

 

 

 

 

Week 19-2021.

 

Een afvalbult bovenaan de trap. Er zitten oude buizen en oude kabels tussen. Wellicht nog restanten uit een verder verleden. Aan de conditie te zien waren deze niet tot voor kort in gebruik.

 

 

 

 

 

 

En weer gaat er een trein naar Leeuwarden.

Ook is aan de Baarskant te zien dat er met het vlechtwerk voor het bruggenhoofd begonnen is.

 

 

 

 

 

In detail is te zien dat het vlechtwerk op een betonnen plaat wordt gemaakt. Of er nog verankering in het beton is gemaakt kan ik niet zeggen.

 

 

 

 

 

 

Week 20-2021.

 

De bekisting is om het vlechtwerk aangebracht. In het midden een constructie wat er op lijkt dat er nog iets opkomt. We gaan het zien.

 

 

 

 

 

 

Met betonblokken wordt de bekisting op zijn plaats gehouden, als je ze toch hebt staan dan maar ook gebruiken.

De constructie aan de Wittepaarden-kant is hoger dan hier, en dat is geen gezichtsbedrog. Volgende week maar zien wat hier og opkomt.

 

 

 

 

Een blik op de sporen tussen de keerwanden. Als we het spoor volgen dan zijn er drie nieuwe portaalmasten te zien. Rechts staan er twee, dus in totaal 5 (zal ze nog wel een keer natellen)

 

 

 

 

 

Is dat nu al gras wat er opkomt, of is het gewoon onkruid. Zal wel lastig maaien worden anders.

 

 

 

 

 

 

Hier is ook te zien dat het vlechtwerk aan de rechterkant al hoger is dan de linkerkant. Je zou toch denken dat als je net over de bovenleidingdraden gaat dan is het voldoende, dan hoeft de weg ook niet zo te stijgen. We zullen het wel weer fout zien.

 

 

 

 

Week 21-2021.

 

Beton is gestort aan de Baars-kant. Aan het vlechtwerk is te zien dat er nog een stuk achter komt.

Ik verwacht dat de bultjes ervoor voor het plaatsen van de brug zelf is, dat deze op de plaats blijft liggen. We zullen het zien.

 

 

 

 

 

Kijk je bij de damwand naar beneden dan denk je dat dit aan één gesloten is, er zit een hele rand tussen. Zal het zand hier dan tussen wegspoelen als het regent?

 

 

 

 

 

 

Normaal zou je zeggen dat dit de trein is naar Leeuwarden, niets is minder waar. Deze trein komt uit Leeuwarden maar gebruikt alleen het 'verkeerde' spoor.

 

 

 

 

 

 

Met het zonnige weer en de temperaturen aan de beterende kant, dan worden de taluds zo weer groen.

 

 

 

 

 

Week 22-2021.

Het werkterrein is weer goed afgesloten, begrijpelijk voor de veiligheid maar jammer voor de foto's.

 

 

 

 

 

 

Door de bossage maar enkele foto's gemaakt, het lijkt dat de bekisting wat opgetrokken is maar om te zien of er beton gestort is zal ik naar de overkant moeten.

 

 

 

 

 

 

Aan de Baarskant lijkt er weinig gebeurt te zijn. Zal volgende week wel anders zijn want er moet wel wat gebeuren.

 

 

 

 

 

 

 

Week 23-2021.

 

Betonblokken en grote houten rijplaten moeten voorkomen dat automobilisten de hekken openmaken en er toch langs willen.

Een fietspaadje rechts ernaast had best gekund.

 

 

 

 

 

De bekisting van het bruggenhoofd wordt verder opgebouwd. De brug wordt een stuk hoger dan de oude brug.

 

 

 

 

 

 

Betonmatten aan de spoorkant.

 

 

 

 

 

 

 

Aan de wittepaardenkant is het bruggenhoofd al bijna op zijn eindvorm.

Er zijn nog wel stukken betongaas te zien, maar volgen wat daar op komt.

 

 

 

 

 

Status week 23, Bruggenhoofd links (baarskant) nog volop in de bouw, bruggenhoofd rechts (wittepaardenkant) lijkt zo goed las klaar.   

 

Week 24-2021.

 

Bekisting is klaar en het beton is gestort.

Het lijkt erop dat de brug de verhoging krijgt van de bekisting in het midden. Het betonblok lijkt op de hoogte van de oude weg uit te komen. Alles wat daar boven zit is naar verwachting de hoogte die de brug hoger gaat worden.

 

 

 

 

 

De brugkant van het bruggenhoofd. De drie betonblokken zouden wel eens de fixatie van de brug kunnen zijn.

Dit is aan de Baars kant.

 

 

 

 

 

Aan de Witte Paardenkant is het bruggenhoofd al een stap verder. In de achterhoeken is nog betonijzer te zien, hoe dat gaat komen zal de toekomst uitwijzen.

 

 

 

 

 

Vanaf de Witte Paardenkant genomen.

 

 

 

 

 

 

 

Week 25-2021.

 

Er is al begonnen met het aanvullen van de oprit. Komt nog een stukje bij.

 

 

 

 

 

 

 

Als je het zo bekijkt valt de extra hoogte nog mee.

 

 

 

 

 

 

 

Als de brugdelen geplaatst zijn dan wordt het laatste stuk gestort. Dit om het geheel goed aan te laten sluiten.

Maandag 28 juni komen de brugdelen aan en worden deze voorbereid om geplaatst te worden.

In de nacht van maandag op dinsdag worden de delen geplaatst.

 

 

 

 

Zo jet eruit ziet zijn dit de steunen voor de brugliggers. De metalen plaat zal wel tot dienst hebben om de brug zijdelings op zijn plaats te houden.

 

 

 

 

 

 

Week 26-2021.

De brug is in de nacht van zondag 27-6 op maandag 28-6 aangekomen. De maandag is gebruikt om de bevestigingsbalken voor de valroosters te plaatsen en om de 4 tilhaken voor het plaatsen aan te brengen. 's Avonds zijn de valroosters nog geplaatst en was het wachten op het moment van plaatsen. Toen maandagnacht de laatste trein voorbij was gesjeesd is de spanning van de bovenleiding gehaald. Met een kraan is de 24m lange en 70 ton wegende brug met een speling van 4mm geplaatst. De brug is gemaakt van hergebruikte ijzeren balken en composiet wegdelen. De brug moet zo weer 100 jaar mee kunnen. De brug is hoger dan de vorige brug. Bij de vorige brug waren de bovenleidingdraden aan de brug gemonteerd, nu gaat de brug erover heen.

 

 

De grote hijsjukken die na het plaatsen weer verwijderd worden. Elke juk moet 17,5 ton aan gewicht kunnen dragen, dus geen kleine jongens.

 

 

 

 

 

 

Op dinsdagavond gekeken en de brug ligt op zijn plaats

De kleur van de brug is op het oog gelijk gebleven aan de kleur van de oude brug. Omdat de brug toch hoofdzakelijk uit ijzer bestaat zal de naam IJzerenbrug best kunnen blijven bestaan. Voor de mensen in de buurt zal het toch wel de IJzerenbrug blijven. Persoonlijk valt het ontwerp mij 100% mee.

 

 

 

 

Nu is ook duidelijk waarom er aan de ene zijkant bewapening is blijven staan. Dit is voor het verhoogde voetpad gedeelte.

 

 

 

 

 

 

De scheidingsrand is gestort, dit is nu op gelijke hoogte als de brug. Toch wel slim van deze mensen.

 

 

 

 

 

 

De oprit aan de Witte Paarden kant is ook zo goed als klaar.

 

 

 

 

 

 

 

Week 27-2021.

Het puin wat onder het asfalt komt is gestort en aangetrilt. Ook is de betonnen rand op het einde van het bruggenhoofd duidelijk zichtbaar. Nog twee weken dan moet het verkeer er weer over kunnen. 

 

 

 

 

 

 

Een zwarte rubberen band wat tussen de brug en het bruggenhoofd komt. Zo is er een flexibele afdichting zodat de brug kan uitzetten bij warm weer.

 

 

 

 

 

 

De brug en de taluds.De grove afwerking is al duidelijk zichtbaar.

 

 

 

 

 

 

 

Betonnen goten en betonnen zijkanten voor de afwerking van de weg kunnen geplaatst worden. Of dit nu voor het asfalteren geplaatst wordt of na het asfalteren zien we aankomende week wel.

 

 

 

 

 

 

Week 28-2021.

Er is druk met de afwerking bezig. Aan alle kanten staan de hekken en zijn de mannen druk bezig met de afwerking van de zijkanten van de weg.

 

 

 

 

 

 

De brug in volle zon. Er staan betonnen goten aan de onderkant van de brug, niet te zien op de foto. Dit lijken een soort van betonnen kabelgoten. We zien het wel als dit klaar is.

 

 

 

 

 

 

De bermstenen zijn geplaatst en de zijkanten afgewerkt. Je zou denken, asfalt erin en het is klaar (Baarskant).

 

 

 

 

 

 

De Witte Paardenzijde is nog niet geheel klaar met de afwerking voor de zijkanten van de weg. De linkerbochten vlak voor de brug wel maar rechts moet nog. Eind volgende week moet het klaar zijn. In ieder geval open voor verkeer.

Je ziet ook dat de brug een stuk hoger ligt dan de oude brug, een hele klim voor bewoners van het platte land. De brug zelf is enkelbaans, dus goed kijken voor tegenliggers (die je bijna niet ziet).

 

 

 

 

Week 29-2021.

De brug is weer open voor het verkeer, de brug is een stuk hoger dan de oude brug. Dit zal even wennen zijn voor de dagelijkse gebruikers.

Dit is van de Baars kant genomen

 

 

 

 

 

De Brug van de Wittepaarden kant genomen, de weg is klaar voor gebruik.

 

 

 

 

 

 

 

De brug zelf, op zich geen lelijke brug.

Week 38-2021 Officiele opening.

Op maandag 27 september is de brug officieel geopend. Ook heeft de brug een nieuwe naam gekregen en de brug gaat nu verder als 'Marinier der 1e klasse, Rico Bos'. Rico is afkomstig uit Giethoorn en is als 18 jarige marinier door een noodlottig ongeval tijdens een uitzending naar Cambodja om het leven gekomen. Van kinds af aan wilde Rico al soldaat worden "Pa ik voor de vrede" zei hij tegen zijn vader Rink Bos. Kolonel der Mariniers Ger Booij noemde tijdens de openingplechtigheid Rico een bruggenbouwer. Rico bouwde een brug tussen verdriet en ellende naar de toekomst. Het was niet voor niks, maar ook niet gratis.

Hans van Griensven, voorzitter Veteranen Platform: Wij willen veteranen meer in de samenleving betrekken, een overleden militair mogen wij niet vergeten. Vrijheid is niet zo vanzelfsprekend.

Na de plechtigheid hebben de vader en de moeder van Rico het naambord onthuld, dit was een emotioneel moment. Rink Bos: Dit is mooi. Zijn naam is nu voor altijd vereewigd en wij zullen hem nooit vergeten. Dit, zo dicht in de buurt en in onze eigen gemeente. Hoe mooi is dat.

Naambord: Marinier der 1e klas Rico Bos.

 

note:

De Achillessloot.

In de laatste fase (halfweg juli) stond ik bij deze sloot en ik besloot dat ik naar de overkant moest. Bij het kiezen tussen eerst naar de ijzerenbrug lopen en daar via het hek te gaan of er gewoon overheen te springen is het laatste besloten. Wellicht kwam ik op een polletje of verkeerd op de rand, het gevolg was dat van het linkerbeen de achillespees geheel afgescheurd was. Dat is een langdurige kwestie totdat je geheel hersteld bent.