K-RAIL.

De K-rail is een kwalitatief goede rail met goede rijeigenschappen. De K-rail is ook een stevige rail, dit valt niet onder aan de M-rail of de C-rail. Daar de K-rail vroeger duurder was dan de M-rail is dit nu niet meer zo t.o.v. de C-rail. De K-rail ligt in dezelfde prijsklasse als de C-rail. De K-rail is in 1969 geintroduceerd als de 2100 serie, in 1980 is de nummering van 2100 naar 2200 overgegaan.

Heeft de K-rail voordelen t.o.v. de C-rail?  De K-rail heeft geen bedding zodat je je eigen natuurlijke bedding kunt maken. De railstaven zijn geisoleerd van elkaar zodat terugmelden bij digitaal rijden eenvoudiger wordt. De rijeigenschappen van de K-rail moeten net iets beter zijn dan de C-rail en veel beter dan die van de M-rail. Bij grote professionele modelbanen wordt vaak de K-rail gebruikt.

Heeft de K-rail nadelen? De K-rail is iets moeilijker vast te zetten, via een klein gaatje wordt de rail vast geschroefd of gespijkerd. Isoleren is iets lastiger, vooral t.o.v. de M-rail (daar kun je met een oude krant al isoleren). De rail moet met meer aandacht aan elkaar gekoppeld worden.

 

Voor wie is de K-rail.

Al met al is de K-rail een professionele rail, een rail die zijn kwaliteiten bewezen heeft. De K-rail wordt vaak gebruikt bij de professionele modelbaan. De K-rail is echter minder geschikt voor de jeugdige starter, hiervoor is de C-rail meer geschikt. De C-rail is makkelijker in elkaar te leggen waardoor deze meer geschikt is voor kinderen. Heb je een baan die na het gebruik opgeruimd moet worden dan is de K-rail ook minder geschikt. De K-rail is een prima rail voor definitieve banen waar goede rijeigenschappen gewenst worden.

Assortiment K-rail.

Artikelnr. Type groep lengtedeel Lengte Graden opmerking
2200 recht   1/1 180    
2201 recht   1/2 90    
2202 recht   1/4 45    
2203 recht   1/6 30    
2204 recht   1/8 22,5    
2205 flex   5x1/1 900   flexibele rail
2206 recht     168,9   wissellengte 2262, 2263, 2265 en 2266
2207 recht     156    
2208 recht     35,1    
2209 recht     217,9    
2210 bocht industrie 1/1 R=295,4 45 industrie, niet voorlange voertuigen
2221 bocht normaal I 1/1 R=360 30  
2223 bocht normaal I 1/2 R=360 15  
2224 bocht normaal I 1/4 R=360 730'  
2229 schakel normaal I 1/2 R=360 15 schakelrail
2231 bocht normaal II 1/1 R=424,6 30  
2232 bocht normaal II 3/4 R=424,6 2230' wisselboog 2262, 2263, 2265 en 2266
2233 bocht normaal II 1/2 R=424,6 15  
2234 bocht normaal II 1/4 R=424,6 730'  
2235 bocht normaal II 1/8 R=424,6 345'  
2239 schakel normaal II 1/2 R=424,6 15 schakelrail
2241 bocht groot I 1/1 R=553,9 30  
2251 bocht groot II 1/1 R=618,5 30  
2257 kruispunt     225 1426'  
2258 kruispunt     90 45  
2259 kruispunt     168,9 2230'  
2260 kruiswissel     168,9/R=424,6 2230' met aandrijving7549
2262 wissel L     168,9/R=424,6 2230' met aandrijving7549
2263 wissel R     168,9/R=424,6 2230' met aandrijving7549
2265 wissel L     168,9/R=424,6 2230' handbediening
2266 wissel R     168,9/R=424,6 2230' handbediening
2268 bochtwissel L normaal I   R=360/R=360 30  
2269 bochtwissel R normaal I   R=360/R=360 30  
2270 driewegwissel     168,9/R=424,6 2230' met aandrijving
2274 bocht       1426' wisselboog 2272 en 2273
2275 kruiswissel     225/R=902,4 1426' handbediening
2290 aansluit   1/1 180   2 klemmen
2291 overgang     180   Overgangsrail naar M-rail
2292 aansluit   1/1 180   2 klemmen met onstoring
2293 recht     41,3    
2295 contact   1/2 90   2 stuks contactrail
2297 ontkoppel   1/2 90   ontkoppelrail
2299 schakel   1/2 90   schakelrail
7389 stootblok     38   op rail klikken, met LED verlichting
7391 stootblok     38   op rail klikken
7500 aansluit         aansluitdraad voor massa
7504 aansluit         aansluitdraad voor middenleider
7522 isolator         middenleider isolatie
7547 wissellantaarn         R+L lantaarn, LED verlichting
7548 ondervloer         2 stuks montage aandrijving onder tafel
7549 aandrijving         wisselaandrijving
7555 schakelcontact         reed-contact
7595 verbinding         verbindings en contactmoffen
7599 schroef     1,4x10   bevestigingsschroef
22715 wissel L     225/R=902,4 1426' handbediening
22716 wissel R     225/R=902,4 1426' handbediening