Alle bezochte musea op een rijtje.
Opening van het modelspoormuseum Sneek
ISM Industrieel Smalspoor Museum Erica.
SHM Museum Stoomtram Hoorn <-> Medemblik
Opening van het modelspoormuseum Sneek.
Het rijdend materiaal is van de VSM.
Lok
2200 van de NS.
De lok van de serie 52 wordt ook wel oorlogslok genoemd. Deze lok werd in de oorlog gebouwd en zeer veel toegepast.
De stoomloc raast door IJlst.
De stoomtrein gaat van Boekeloo naar Haaksbergen.
Handmatig wordt de lok in Haaksbergen omgedraaid.
De STAR is aktief in het groningse land. Op de rijdagen wordt een pendeldienst tussen Stadskanaal en Veendam onderhouden.
De Krauss-Maffei lok uit 1936 staat onder stoom.
STARdagen sep-2007
Blik op het station Stadskanaal.
Front van de Oostduitse BR52 8060-7
Een
lok die je veel bij de VSM ziet is een lok van de serie
52. De lok hier afgebeeld is gebouwd in 1942.
Het gewicht van lok en tender is 138 ton. De lok heeft een waterinhoud van 30m3 en de tender kan 10 ton kolen vervoeren.
De VSM beschikt over een draaischijf om de loks te draaien of om de loks op het juiste opstelspoor te krijgen. In de loods op de achtergrond zijn drie opstelsporen aanwezig.
Beekbergen
BR23-071 was te gast bij de friesche stoomdagen 21 en 22 april 2007. Hier staat de lok in Stavoren te wachten op de terugreis naar Sneek.
ISM Industrieel Smalspoor Museum Erica.
Hier wordt niet met stoom gereden maar met dieselloks.
De eerste lok staat ter opluistering bij de parkeerplaats.
Na jaren trouwe dienst in het turf staan de kiepkarretjes te wachten op een nieuwe functie in het museum.
Een blik op het terrein van de ISM.
Naast de statische en dynamische expositie is een rondrit door de prachtige omgeving en over smalspoor aan te raden.
Over het smalspoor werd in de vroegere jaren het afgestoken turf vervoerd.
Ook is er een nog werkende turfstrooiselfabriek
SHM Museum Stoomtram Hoorn <-> Medemblik.
Een overzicht van het SHM-terrein. Rechts staat de stoomtram naar medemblik te wachten op vertrek. Op de achtergrond staat de lokloods waar de loks en wagens worden onderhouden en gerestaureerd.
De foto is genomen vanuit het seinhuis.
Het seinhuis waaruit nog enkele wissels en seinen bediend kunnen worden. Met staalkabels en kettingen worden de wissels over langere afstand bediend. De handels worden niet met blote handen omgezet omdat destijds nog gewoon ijzer werd gebruikt. Om roestvorming door handvocht te voorkomen wordt een lapje gebruikt.
Enkele plaatjes van onderweg. Foto boven is van de heen weg en de foto rechts is van de terugweg. Een enkele reis duurt ongeveer 90 minuten met een stop van ongeveer een uur in Medemblik. In Medemblik kun je met de boot naar Enkhuizen of weer met de stoomtram terug naar Hoorn. Vanuit Enkhuizen kun je met de NS weer naar Hoorn. (top).